Årets event är nu genomfört!
Tack alla besökare och utställare som besökte Transportbilsdagen på Solvalla den 25 augusti.
Hade du inte möjlighet att delta i år, så kan du ta del av dagen via vårt bildspel här!
Årets upplaga av Transportbilsdagen lockade, trots halvdant väder och ett svårt konjunkturläge, en rekordpublik
En strid ström besökare hela dagen.
Massor av nyheter från Ford. Och massor av provkörningar. ”Det har varit kö i princip hela dagen”, berättade Therese (bilden) från Ford. Utöver den hajpade premiären för monsterpickisen F-150 Raptor fanns även bilar som E-Transit Custom och E-Transit Courier på plats.
"Bilarna har snurrat konstant sedan 07.50 imorse" berättade Fredrik och Erik (bilden) från Volkswagen. Mest tryck har det varit på nya Amarok, men även elbilar som ID Buzz Cargo och [personbilsvarianten] ID Buzz har gått stenhårt".
Exclusive Cars hade med sig flera muskelpaket – som många besökare var sugna på att provköra. Inte minst nya F-150 Lightning EV.
Mats och Andreas (bilden) och det övriga teamet från RN Nordic hade med sig hela rangen av Renaults transportbilar på Transportbilsdagen, inklusive en maxad Racing Spirit-version av Trafic. En av de bilar som rullade mest på banan under dagen var annars, inte oväntat, nya Kangoo L2, som visades både som diesel- och som elbil.
En hel del eldrivet även hos Toyota Professional, som bland annat hade med sig Proace Electric och Proace City Electric på Transportbilsdagen. Den bil som rullade mest, enligt Henrik från Toyota (bilden), var annars Hilux-pickisen.
Vroom! Transportcenter hade med sig flera heta bilar. Bland annat gick Jeep Gladiator varm på banan under hela dagen.
RSA Sverige hade med sig ett gediget sortiment eldrivna bilar från sina varumärken Maxus och BYD, från storsäljare som Maxus e-Deliver till kompakta BYD eTP3. Med på Transportbilsdagen fanns även det ”nygamla” sydkoreanska märket Musso, som senast såldes i Sverige 2018. På bilden: Reza från RSA Sverige med nya, ruggade pickupen Musso Grand som kommer i oktober.
Fokus för Nordens största Mercedes-Benz-återförsäljare Veho Bil låg på eldrivet. På Transportbilsdagen kunde besökarna bland annat provköra modeller som eVito och skåpbilen eCitan, med räckvidder på 260 respektive 256 km. "Framför allt är det eCitan som gått mycket" menade Peter på Veho Bil (bilden). Många har sagt att den är väldigt robust och bekväm för sin storlek".
J Bil hade med sig elbilar från Opel, Peugeot och Citroën. "Eldrift är framtiden, menade Rolf från J Bil (bilden, tillsammans med kollegan Andrea). Förr eller senare är alla tvungna att ta steget. En personlig favorit är Opel Vivaro-e, en riktigt bra och prisvärd bil med tillräcklig räckvidd för de flesta".
Kranar? På Transportbilen? Jajamän. Arbetsbil visade nyfikna besökare att det är fullt möjligt.
* Den här artikeln uppdateras fortlöpande. Kom gärna förbi senare då fler bilder kommer tillkomma.