Provkört: Maxus e-Deliver 7

E-Deliver 7 är en kinesisk eldriven transportbil med ett mellanstort skåp. Efter att ha provkört bilen konstaterar jag att den har en bit upp till de främsta konkurrenterna i kvalitetsnivå och körkomfort.
Av Anders Myrdal
Ett argument för att välja en Maxus e-Deliver 7 framför mer namnkunniga biltillverkares modeller kan vara att den har ett lägre pris. Vid en snabb koll på billeverantörernas sidor bland populära mellanskåp hittar jag följande grundpriser: Maxus e-Deliver 7, 459 900 kronor, Renault Trafic E-Tech, 474 900 kronor, Toyota Proace Electric, 490 900 kronor, Mercedes-Benz eVito, 581 100 kronor och Ford E-Transit Custom, 589 900 kronor.
Frågan jag som hantverkare skulle ställa: Är det värt att köra omkring i en Maxus mellanskåpbil för att få ett lägre inköpspris?
Självklart finns det hantverkare som skulle svara ja på den frågan. Men efter att ha provkört bilen under en dag är mitt svar nej. Det är helt enkelt en bil där känslan i hytten, instrumenteringen och de digitala förarstöden, ja, de finns där, men det är inte bra nog.
E-Deliver 7 kan beställas med två olika batteristorlekar: 77 och 88 kWh. Räckvidden är mellan 295-370 kilometer beroende på batteripack och skåpstorlek. Bilen finns med tre olika skåpstorlekar: 5,9, 6,7 och 8,7 kubikmeter. Lastvikten är upp till 1 125 kilo och släpvagnsvikten är upp till 1 500 kilo.
Ett plus för bilen är att den går att beställa med fyrhjulsdrift. Då kostar den med det största skåputrymmet cirka 100 000 kronor mer mot den tvåhjulsdrivna modellen. Maxus mellanskåp har två systerbilar: e-Deliver 3 i den lilla klassen och det stora skåpet e-Deliver 9.
Bilen kan snabbladdas på 43 minuter från 20-80 procent av batteriets kapacitet. Skärmen har en storlek på 12,3 tum, en fullt tillräcklig storlek där det mesta får plats. Systemet är kompatibelt med både Apple CarPlay och Android Auto. Uppvärmd ratt, helljusassistent, regnsensor och uppvärmd vindruta är funktioner som är viktiga när de verkligen behövs.
Några fler saker som höjer bilens betyg är säkerhetsfunktioner och hjälpmedel för föraren som till exempel backkamera, 360-graders parkeringskamera, dödavinkelvarning, parkeringssensorer fram och bak, skyltigenkänning och adaptiv farthållare, filbytessvarnare och backstartshjälp.
E-Deliver 7 har tre körlägen – ECO, normal och Power, den fyrhjulsdrivna modellen har ytterligare två körlägen – MUD och TOW.
Du som planerar att köpa en batteridriven transportbil – provkör denna bil och bilda dig en egen uppfattning. Och jämför med andra modeller för att se vad du tycker. Är en Maxus din nästa bil, eller kommer du att välja en traditionell transportbil?
-
Grundpris: 459 900 kr. (exkl. moms)
-
Bränslealternativ: 100 % eldrift
-
Motoralternativ: 200/350 hk (4WD)
-
Räckvidd (blandad körning): 295-370 km
- Batterikapacitet: 77/ 88 kWh
- Strömförbrukning: 26,9-30,6 kWh/100 km
- Snabbladdning: Ja, 43 min. 20-80 % (DC-laddning)
- Växellåda: Aut
-
Säkerhet: Högsta säkerhet Euro NCAP
-
C02-utsläpp i g/km: 0
- Lastutrymme (m3): 5,9, 6,7, 8,7
-
Max lastvikt/dragvikt: 1 125/ 1 500 kg.
-
2- eller 4-hjulsdrift: Fram 2 WD/4WD
Webb: maxus.se
➔ Lågt klimatavtryck
➔ God drivmedelsekonomi
➔ Hittar bara ett USB-uttag
➔ Få förvaringsutrymmen
➔ Små ytterbackspeglar
➔ Vasst utskjutande trappsteg