Provkört: Renault Master Diesel

Renault slog på stora trumman vid lanseringen av sin nya eldrivna skåpbil, Master E-Tech 100% Electric. DMH har även provkört dieselmodellen av Master, som kort kan beskrivas som en riktigt bra facelift. Fransmännen har lagt krutet på digitala förarstöd och en instrumentering i toppklass.
Av Anders Myrdal
Vid provkörningen i franska Bordeaux är det tydligt att elbilen står i centrum, och att det är den bil som Renaults bilutvecklare helst vill stoltsera med. Som bekant är det ju eldrivna bilar som är framtiden, men det hindrar inte bilbyggare som Renault att fortsätta utveckla fossildrivna modeller. Master kommer också finnas tillgänglig med vätgas.
Den exteriöra designen ser exakt likadan ut när dieselbilen och elbilen står bredvid varandra på vingården utanför Bordeaux. Det syns för övrigt tydligt att bilens front är inspirerad av amerikanska lastbilar. Snyggt designgrepp!
När jag kör nya Master dieselskåp konstaterar jag snabbt att Renault har lyckats med sin facelift, och gjort Master klart attraktivare än den tidigare modellen, som har några år på nacken. Bilen är mycket lättkörd. Ja, trevlig att köra både i tät trafik med många start och stopp och på motorväg. Bilen är lastad med 400 kilo för att ge en mer rättvis bild av en bil som används av hantverkare.
Förutom den utvändiga designen märks de största nyheterna inne i hytten. Den nya 10-tumsskärmen har en perfekt avvägd yta för att ha koll på allt som hantverkare behöver ha koll på längs med vägen till eller från bygget. Via Renaults multimediasystem openR link kan du använda appar från din mobiltelefon direkt via bilens display.
Renaults senaste modell av Master är helt enkelt en modern transportbil med hög digital standard rakt igenom. Nya Master har precis som elbilsmodellen försetts med en digital innerbackspegel som ger föraren möjlighet att se bakåt, även i dåliga ljusförhållanden, något som förstås ökar säkerheten.
Tre personer får plats i framsätet. När mittsätet inte används kan det fällas ner och användas som lunchbord eller kontorsyta. I bilen finns det bra laddningsmöjligheter för mobil och dator med mera. Jag slås också av att förvaringsutrymmena i hytten är mycket genomtänkta och väl tilltagna. Nio förvaringsutrymmen och en total volym på 135 liter är imponerande.
Nya Master finns i tre versioner, med både fram- och bakhjulsdrift. Totalt erbjuds tre motorer för svenska hantverkare: 130, 150 och 170 hästkrafter. Samtliga snålare än tidigare motorer. Enligt Renault har förbrukningen minskat med 1,5 liter per 100 kilometer, vilket innebär att motorerna släpper ut 39 gram mindre CO2 per körd kilometer.
Det är tydligt att Renault har sett om sitt hus för att inte vara beroende av utländska underleverantörer. Samtliga versioner av Master byggs på fabriken i Batilly i Frankrike, och 84 procent av alla underleverantörer från Frankrike. Som exempel tillverkas motorer och växellådor i Frankrike. Batterierna monteras i Frankrike, men tillverkas av LG i Polen.
-
Grundpris: 419 900 kr. (exkl. moms)
-
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,5.
-
Motoralternativ: Diesel: 130, 150, 170 hk.
- Växellåda: 6-vxl/man/9-stegad aut
-
Säkerhet: Platina – högsta säkerhetsbetyg hos EuroNCAP.
-
C02-utsläpp i g/km: Fr. 194.
- Lastutrymme: 10,8/13 m3
-
Max lastvikt/dragvikt: 1 625/2 500 kg.
-
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD: fram- och bakhjulsdrift.
Webb: renault.se
➔ Mycket bra komfort
➔ Digitala förarstöd och instrumentering i toppklass
➔ Snåla dieselmotorer
➔ 1,5 meter kortare svängradie
➔ Design med attityd
➔ Något styv fjädring