Provkört: Stellantis megafacelift – med elbilsfokus
Stellantiskoncernen spänner musklerna i värsta Schwarzenegger-stil och lanserar uppdaterade lätta lastbilar på bred front i alla klasser – både som diesel- och eldrivna modeller. Men även som vätgas, även om detta knappast kommer att vara intressant för svenska hantverkare.
Av Anders Myrdal
Vid provkörningen i tyska Rüsselsheim, nära Frankfurt, kör jag så många bilar jag hinner för DMH:s räkning. Citroën, Opel och Peugeot är bilarna som ingår i Stellantis storsatsning. Utanför Opels första och största fabrik står alla modeller uppradade i väntan på att provköras.
Du som slaviskt läser DMH:s provkörningar har antagligen redan förstått att detta inte är en traditionell testkörning. Stellantis ultrasläpp gör det svårt att fokusera på en enda modell.
Samtliga bilar är en fröjd att köra. Det mesta finns där, körglädje, instrumentering och digitala förarstöd i världsklass. Allt känns på något nästintill överdrivet professionellt sätt så genomtänkt. I det stora hela är det en gigantisk facelift som vi motorjournalister får vara med om på plats i Rüsselsheim, där de största nyheterna främst märks bland elbilarna.
Bland de större modellerna, det vill säga Opel Movano Electric, Peugeot E-Boxer och Citroën ë-Jumper har räckvidden utökats till 430 kilometer vid blandad körning. De minsta modellerna är som övriga modeller till stor del exakta kopior, men det finns några olikheter.
De minsta modellerna är som övriga modeller till stor del exakta kopior, men det finns några olikheter. Citroën ë-Berlingo finns med så kallade Advanced Comfort-säten som ger extra bra komfort, medan Opel Combo Electric finns med LED-Matrix-strålkastare av extra hög kvalitet. Peugeot E-Partner går att beställa med i-Cockpit, där Peugeot har en egen design i hytten, som främst gäller placeringen av instrumenteringen. Tycke och smak med andra ord.
Bland de dieseldrivna modellerna i den största klassen är den kanske största nyheten att samtliga bilar har automatlåda som tillval.
Stellantis satsning är ett levande bevis på hur de allra flesta billeverantörer jobbar idag för att utveckla sina bilar. Tråkigt kan vissa tycka. Medan andra förstår att det för det mesta går att sätta likhetstecken mellan en storsatsande koncern och mycket hög kvalitet på bilarna.
I övrigt är det samma motorer i dieselbilarna som tidigare, med förändringar inne i hytterna och exteriört designmässigt. Standardnivån på säkerhetsutrustningen har höjts mot föregående årsmodeller.
Några nyheter värda att nämna är videokamerabaserad autobroms, fil-övervakningsassistans och p-sensorer bak. Miljön invändigt i hytterna är också bättre överlag. Smartare bilar är en trend som även Stellantis lätta lastbilar hakar på. Större display och digitala innerbackspeglar gäller både för el- och dieseldrivna bilar.
I det lilla elbilssegmentet är längre räckvidd välkommet, från 280 kilometer till 330 kilometer. De små eldrivna modellerna har dessutom värmepump och rattvärme. Jag är också imponerad av ljudisoleringen i modellerna, som kallas Comfort Mode och ger extra bra ljudisolering i hytten.
Så, vad väntar du på? Ut och provkör!
-
Omfattar totalt 18 bilmodeller, både diesel- och eldrivna, som har fått ny design och förbättrade funktioner.
-
Följande varumärken ingår i faceliften: Citröen, Fiat och Opel.
-
Räckvidden har förbättrats mot tidigare modeller, enligt nedan.
De minsta eldrivna bilarna har nu en räckvidd på upp till 330 kilometer.Mellanskåpelbilarna har en räckvidd på upp till 350 kilometer.
Medan de stora skåpen kan köras upp till 430 kilometer på en laddning.
- Givetvis kan samtliga elbilar snabbladdas.
- I dieselbilarna är det till stora delar samma motorer som tidigare.
- Förbättringar har skett inne i hytten och designen är ny utvändigt.
- Säkerhetspaketen har fått en ny högre standard i samtliga bilar.
➔ God körkomfort rakt igenom i alla modeller.
➔ En mycket tydlig elbilssatsning där diesel fortfarande är ett alternativ.
➔ Suverän instrumentering och digitala förarstöd.
➔ Ibland slås jag av hur tråkigt det är med stora koncerner där bilarna i stort bara skiljer sig på logotyperna (läs: färre modeller som skiljer sig åt.