Säljstart för Caddy Cargo som laddhybrid – med upp till 12 mils räckvidd
Nu erbjuds Caddy Cargo från Volkswagen Transportbilar som laddhybrid (eHybrid) med upp till 12 mils elektrisk räckvidd. Något som ger företag runt om i landet en bra möjlighet att minska sina C02-utsläpp och drivmedelskostnader vid oplanerade längre resor.
Utöver en 2-liters TDI och 1,5-liters TSI kan man nu också beställa en laddhybriddrivlina till hela Caddy-familjen. eHybrid innebär att en 1,5-liters TSI-bensinmotor (85 kW) kombineras med en elektrisk drivenhet som tillsammans ger en systemeffekt på 110 kW och ett vridmoment på upp till 350 Nm. Tack vare en användbar batterikapacitet på 19,7 kWh är en elektrisk räckvidd på upp till 119 kilometer möjlig (blandad körning, WLTP). Samma drivlina finns även till Caddy, alltså personbilsversionen av Caddy Cargo, med plats för upp till sju personer.
Drivbatteriet i Caddy eHybrid kan laddas med upp till 11 kW vid en laddbox (AC) och då fyllas från 0 till 100 % på 2,5 timmar. Även snabbladdning (DC) med effekt upp till 50 kW är möjligt. Med DC-snabbladdning tar det cirka 26 minuter att fylla batteriet från 10 till 80 procent.
Fler hjälpsystem
Det går att få skåpversionerna, Caddy Cargo och den längre Caddy Cargo Maxi, som laddhybrid. Alla Caddy Cargo av årsmodell 2025 får även fler hjälpsystem. Ett exempel är det digitala kombiinstrumentet och multifunktionsratten, som nu ingår i grundutförandet. Caddy Cargo 2025 får också extra sido- och gardinkrockkuddar, en multifunktionskamera, däcktryckskontroll, körfältsassistent och Front Assist med fotgängar- och cyklistövervakning. Tack vare dessa nya assistanssystem, bland annat, uppnådde Caddy Cargo en förbättring i Euro NCAP:s betygsystem för transportbilar och har erhållit högsta betyget "Platinum".
Går beställa nu
Caddy Cargo eHybrid går nu att beställa hos alla återförsäljare av Volkswagen Transportbilar i Sverige. Caddy Cargo eHybrid går loss på 406 600 kronor exkl. moms medan priset för Caddy eHybrid ligger på 512 500 kronor inkl. moms.