Provkört: Renault Master E-Tech Electric - Transportbilsdagen

Provkört: Renault Master E-Tech Electric

Det som imponerar mest med nya Master E-Tech Electric är räckvidden: bäst i klassen med hela 46 mil vid blandad körning. Den nya modellen har även lyft sig rejält gällande design, instrumentering och digitala förarstöd.

Av Anders Myrdal


DMH har provkört Renaults senaste modell av den eldrivna skåpbilen i franska Bordeaux. Master E-Tech Electric är en bil som vi helst inte lämnar tillbaks – bilen tillhör nämligen det absoluta toppsegmentet bland eldrivna skåpbilar. 

Att sätta sig bakom ratten på nya Master E-Tech Electric är en mycket positiv upplevelse. Det tar inte lång tid innan jag konstaterar att det mesta skiljer den gamla och nya elbilsmodellen åt på alla plan. Renault har byggt en stor och modern transportbil som ger en känsla av ett mindre skåp. 

 

Renault Master E-Tech Electric ger en känsla av ett mindre skåp, tycker DMH:s Anders Myrdal.


Bilen är följsam och mycket lättnavigerad i tät stadstrafik såväl som i högre farter på motorväg. Den bil jag provkör för DMH:s räkning i Bordeaux är lastad med 400 kilo för att ge ett mer verkligt intryck av en hantverkares vardag, som faktiskt har last i skåpet.

Bilen ger dock en känsla av en något skumpig fjädring. Men det går att ställa in fjädringen och anpassa den efter olika vägegenskaper, något som jag inte hann göra vid provkörningen i Bordeaux.

 

Lasta upp till 1 625 kilo i skåpet.
Elbilen har samma lastmått i skåpet som dieselmodellen.

 

Med en räckvidd vid blandad körning på 460 kilometer har Renault byggt en bil för de allra flesta hantverkares önskemål, där det är svårt att klaga på kort räckvidd. Master E-Tech har en motor med 140 hästkrafter och ett batteripack på 87 kW. Med snabbladdning tar det 35 minuter för att nå 80 procent av batteriets kapacitet vid DC-laddning 80 kW. 130 kW DC-snabbladdning ger drygt 25 mils räckvidd på 30 minuter.

Det är också intressant att Renaults ingenjörer har jobbat hårt med den aerodynamiska formen, som har utvecklats i en vindtunnel för en ny effektiv design som drar ner vindmotståndet, och därmed också energiförbrukningen. 

Med V2X ombord kan du ladda verktygen i skåpet utan en separat inverter.


Något som också lyfter bilen bland en rad tillbehör är den digitala backspegeln som ökar sikten bakåt och ger säkerheten ett lyft. I framsätet finns plats för tre personer, och när mittsätet inte används kan det fällas ner och användas som lunchbord eller kontorsyta. Vi konstaterar också att elbilen har samma lastmått i skåpet som dieselmodellen.

Skåpbilen har även en så kallad V2X-funktion, som betyder att det går att använda bilens batteri som strömkälla för elverktyg, datorer med mera.

10-tums skärmen ger dig koll på det mesta.

 

Jag slås också av att förvaringsutrymmena i hytten är bra och att 10-tums skärmen är tillräckligt stor för att ge en överskådlig sikt på all digital information som behövs för att ha koll på det mesta. Och det är användarvänligt att OpenR link med inbyggd Google är tillgängligt. Toppfarten är begränsad till 120 kilometer per timme. Master E-Tech är ett bra exempel på att utvecklingen av eldrivna lätta lastbilar går starkt framåt.

Branschen jobbar hårt för att producera bilar med räckvidder och funktioner som underlättar vardagen för hantverkare som vill ta klimatklivet. Du som är ute efter en eldriven skåpbil i den stora klassen: det är tjänstefel att inte provköra Master E-Tech Electric innan du bestämmer dig för vilken bil du väljer. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 654 900 kr. (exkl. moms)

  • Bränslealternativ: 100 % eldrift

  • Motoralternativ: 140 hk

  • Räckvidd (blandad körning): 46 mil/60 mil (stadskörning)
  • Strömförbrukning (normal körning utan last vid blandad körning): 21 kWh/100 km (WLTP)
  • Snabbladdning: Ja, 38 min. 15-80 % (DC-laddning 130 kW)

Övrig information

-

  • Säkerhet: Platinum – högsta säkerhet

  • Växellåda: Steglös automat

  • C02-utsläpp i g/km: 0

  • Max lastvikt/dragvikt: 1 625/2 500 kg

  • 2- eller 4-hjulsdrift: Fram 2WD
    Webb: renault.se

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ God bränsleekonomi 
➔ Låg skatt
➔ Bra instrumentering och digitala förarstöd

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Något skumpig fjädring

22 Sep 2024 Tester Transportbilar