Provkört: Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado har gjort en rejäl uppryckning med den senaste modellen, främst genom den helt nya instrumenteringen och de nya displayerna. Och eftersom bilen numera kan tankas med E85 ligger vägskatten endast på 3 000 kronor per år. Bilen är dessutom oerhört skön att köra.
Av Anders Myrdal
Chevrolet Silverado har i många år hållit sig på bronsplats bland de populäraste amerikanska pickisarna. Före sig i försäljningsstatistiken har den sedan flera år Ram på första plats och Ford F150. Med den senaste modellen av bilen har Silverado redan börjat klättra på försäljningslistan.
En kombination av anledningar ligger bakom det. Den helt nya instrumenteringen och de nya displayerna innebär stora förbättringar. Bilens displayer, med måtten 12,3 och 13,4 tum, är stora men inte överdrivet stora. Att bilen nu kan tankas med E85 sänker vägskatten från cirka 30 000 kronor till endast 3 000 kronor per år.
DMH kör den motorstarkaste och den mest utrustade modellen av bilen. Chevrolet Silverado High Country är fullspäckad med det bästa en lyxpickup förväntas ha, och lite till. Bilen finns totalt i fyra modeller, med olika utrustningsnivåer. Att ratta en bil med en mullrande V8 kommer alltid att vara en enastående upplevelse. Eller vad sägs om en motor med 6,2 liter, 420 hästar och ett vrid på 624 Newtonmeter?
Bilen är rakt igenom en fröjd att köra och levererar i alla terrängtyper, på grusväg såväl som på landsväg och motorväg. En god körupplevelse biter sig snabbt fast. Komfortmässigt känns det som att sitta i favoritfåtöljen i vardagsrummet. Bilen ligger som ett strykjärn mot vägen och glider kungligt och majestätiskt fram i de sörmländska skogarna.
Efter tio mils körning vill jag inte sluta. När jag inser att dagens provkörning är slut stannar jag bilen för att se vad ljudet går för. Den uppdaterade ljudanläggningen från BOSE skapar ett vakum i bilen för en fantastisk ljudupplevelse. Bose Premium Sound System har sju högtalare i exklusiv design och baslådan Richbass Woofer.
Ljud är såklart en personlig upplevelse, men BOSE levererar det bästa ljud jag någonsin upplevt i en bil. Ljudsystemet är, enligt mig, ännu bättre än det Harman Kardon-system som sitter i Ram. BOSE-systemet ger helt enkelt ett klarare och renare ljud med större omfång.
Exklusiva inredningsdetaljer
Utrustningsnivån i High Country har mycket utrustning som standard, eller hur man nu ser det? Denna modell har, förutom exklusiva inredningsdetaljer och materialval, digitala förarstöd som till exempel adaptiv farthållare, filhållningsassistent och head up display, som visar utvald information som hastighet och avstånd i tid till fordonet framför.
Men det som sticker ut är den digitala innerbackspegeln, som ger en krispig bild av verkligheten bakom bilen. Först är det lite ovant att använda backspegeln, men jag blir snabbt övertygad om dess förträfflighet. Inte minst i skymning och halvmörker, när backspegeln ljusar upp den återgivna bilden bakom bilen. Mycket bättre, och säkrare, än en traditionell backspegel.
Det finns gott om förvaringsutrymmen och laddplatser för både USB och USB-C-uttag i bilen. Det går även att ladda mobilen trådlöst.
Du som är ute efter en ny USA-importerad pickup, och inte har testat Silverado, provkör denna bil innan du bestämmer dig – för detta är en bil som har fått ett rejält lyft.
-
Grundpris: 939 000 kr. (exkl. moms)
-
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin, fr. 1,38.
-
Motoralternativ: V8, 6,2 l EcoTec3, FlexFuel bensin/ E85, 420 hk/ 624 Nm.
-
Säkerhet: Mycket hög säkerhet
-
Växellåda: Aut. 10-vxl
-
C02-utsläpp i g/km: Från 137
-
Max lastvikt/dragvikt: 700/ 3 500 kg
-
2- eller 4-hjulsdrift: 4WD
Webb: exclusivecars.se och andra importörer.
➔ Fantastisk körglädje!
➔ Användarvänlig instrumentering
➔ Bästa ljudsystemet som jag har upplevt!
➔ Välisolerad hytt
➔ Låg vägskatt
➔ Högt inköpspris
➔ Släpper ut mycket koldioxid
➔ Något tungstyrd – från kurva till rak väg måste bilen rätas upp mer än nödvändigt
➔ Något stum och styv i fjädringen vid hål och gupp