Provkört: Ford Transit Courier – design som sticker ut
DMH har provkört Fords nygamla minsting Transit Courier. Den mest utrustade modellen med en bensindriven 125-hästars EcoBoost-motor och automatväxellåda är den bil jag fastnar för vid provkörningen i Sitges utanför Barcelona.
Av Anders Myrdal
Det är i mitten av januari och Ford radar upp ett 20-tal av sina nya skåpbilar utanför ett hotell i en regnig kuststad. Fords minsta skåpbil Courier har ny skrud. Det som sticker ut är den vågade utvändiga designen.
Det är modigt av Ford att löpa linan ut, och designa en bil som sticker ut så här, med en fyrkantig form som mer ser ut som en SUV än en lätt lastbil. Transit Courier finns med olika utrustningsnivåer: Trend, Limited och Active. Mitt första och bestående intryck är att jag gillar bilens design.
Nya Courier kan utrustas med en 1,0 liters EcoBoost 125-hästars bensinmotor med en sjustegad automatlåda. Du kan även få en EcoBoost-motor med 100 hästkrafter med bensindrift och sexväxlad manuell växellåda, men bilen kan också utrustas med en 1,5 liters EcoBlue-dieselmotor med 100 hästkrafter.
Den bensindrivna modellen med en 125 hästars EcoBoost-motor och automatväxellåda är den bil som ger mig kärlek vid första ögonkastet, eller snarare vid första trycket på gaspedalen, i kombination med känslan i hytten och den genomtänkta och enkla instrumenteringen.
Bilen ger skön körkomfort och ligger bra på vägen i kurvor på landsväg och i högre hastigheter på motorväg. Detta är några skäl till varför jag skulle välja denna modell, en bil för hantverkare i stad såväl som på landsväg.
Upplevelsen förstärks snabbt i takt med att jag upplever fler saker jag låter mig imponeras av. Från förarsätet är sikten bra, och stora backspeglar med bra döda vinkeln koll. Hytten är välisolerad och tyst. Ratten är greppvänlig och styrningen mjuk och följsam. Jag vet faktiskt inte mer vad jag ska kräva av en liten hantverkarbil?
Ford är den enda av samtliga biltillverkare som har två modeller i den lilla klassen. Men vilken modell ska hantverkare då välja? En Courier eller en Connect?
Connect har ett lite större lastutrymme än Courier. Men för dig som vill ta klimatklivet och köra 100 procent eldrivet är det Courier som gäller. Bilen kommer preliminärt som elbilsmodell om cirka ett år, alltså någon gång under våren 2025. Nästa modell av Connect kommer däremot enbart lanseras som laddhybrid eller diesel.
Plats för två europallar
Courier känns inte som en stor bil, trots att den är 18 centimeter större än tidigare modeller, och har plats för två europallar. Bilen har också väldigt bra vändradie.
Skåpvolymen är 2,9 kubikmeter, mot 3,5 kubikmeter för Connect. 25 procent mer än den tidigare modellen av Courier. En ny genomlastningslucka i mellanväggen mot lastutrymmet gör det möjligt att transportera prylar upp till en längd på upp till 2,6 meter.
Är du ute efter en ny lätt lastbil i den minsta klassen? Ta tillfället i akt och provkör Ford Transit Courier, en bil som har det mesta som hantverkare vill ha, och som absolut kan jämföras med konkurrenternas bilar.
-
239 920 kr. (exkl. moms).
-
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 5,2.
-
Motoralternativ: 1,0 l EcoBoost, 125 hk, 7-stegad aut, bensin. 1,0 l EcoBoost, 100 hk, 6-vxl man, bensin. 1,5 l EcoBlue, 100 hk, 6-vxl man, diesel.
-
Säkerhet: Platina – högsta säkerhetsbetyg hos EuroNCAP.
-
Lastutrymme: 2,9 m3.
-
Växellåda: 6-vxl man/ 7-stegad aut.
-
C02-utsläpp i g/km: Från 137.
-
Max lastvikt/dragvikt: 854/ 1 100 kg.
-
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD fram.
Webb: www.ford.se
➔ Rejäl körglädje i stad såväl som på landsväg!
➔ Cool design
➔ Lyxkänsla i hytten
➔ Premiumkänsla
➔ Den manuella dieseln är seg på låga varv