Ford Ranger Wildtrak – en känsla av lyx och kraft - Transportbilsdagen

Ford Ranger Wildtrak – en känsla av lyx och kraft

Ford har uppdaterat sin premiumpickup Ranger Wildtrak och gett den en ny modern design, ny motor och en rad riktigt användarvänliga digitala förarstöd. Vi har provkört den mest utrustade modellen av Ranger.

Av Anders Myrdal


Wildtrak släpptes på höstkanten i Sverige, men det var först i december som vi fick tillfälle att provköra bilen. Ford Ranger prisades för övrigt som årets pickup 2024.

Modellen jag provkör har en 3-liters dieselmotor med en V6:a som levererar 240 hästkrafter och ett maximalt vrid på 600 Newtonmeter. För dig som nöjer dig med lite lägre effekt finns Wildtrak även med en 2-liters dieselmotor med 205 hästar. 

Wildtrak har sex olika körlägen utifrån hur väglaget ser ut.


Det tar inte lång stund innan känslan av lyx infinner sig i en bil där Ford har slängt in allt det bästa. Förarmiljön är alldeles enastående med avancerade digitala förarstöd och en GPS som slår alla andra GPS:er som jag har testat. Pilen som visar var bilen befinner sig på kartan har ingen irriterande fördröjning, som många andra GPS-system. 

Bilen gör ett fantastiskt jobb i varierande terräng på snöiga grusvägar och moddig landsväg. Wildtrak ligger som ett strykjärn i kurvorna och ger en körglädje som jag inte får nog av.   

Wildtrak bjuder på stor körglädje.

 

Pickupens förarmiljö är välkomnande. Förarstöden och övriga funktioner styrs med den 12,4 tum stora digitala skärmen. Bland systemen märks bland annat aktiv parkeringsassistans, autobroms, filbytesvarning och nödbromshjälp vid backning. Med Fords app kan du använda mobilen till flera saker, till exempel för att styra bilens 360-belysning. 

Förarmiljön och förarstöden håller mycket hög klass.


En smart funktion är arbetsbänken i bakluckan som har två fördjupningar där du kan fästa klämmor för att hålla fast material som ska kapas eller bearbetas. På bilens flak finns det även
en inbyggd växelriktare som levererar 230 volt och 400 watt – perfekt för att ladda elhandverktyg och annan elektronisk utrustning. 

Pickupen har också ett elektriskt flaklock som kan stängas och öppnas, antingen från kupén eller med en knapp på insidan av flaket. Nya Ranger är 50 millimeter bredare än tidigare modell. Den utökade bredden ger plats för en Europall, något som förstås är praktiskt.    

Pickupen har ett elektriskt flaklock som skyddar prylarna på flaket.

 

Ranger Wildtrak har sex olika körlägen utifrån hur väglaget ser ut. Välj mellan normal, eco, smooth, mud, wheel tracks, sand och tow/haul.        

Med en ratt går det snabbt att skifta mellan 2- och 4-hjulsdrift.

 

Europas mest sålda pickup är också en av de mest sålda i Sverige. Enligt Ford så står Wildtrak-modellen för 60 procent av försäljningen i Europa. Den siffran är antagligen högre i Sverige eftersom många svenska hantverkare uppskattar hög utrustningsnivå i sina bilar. 

För dig som är ute efter en pickup är en provkörning av Ford Ranger Wildtrak ett måste. Men smakar det så kostar det. För en Wildtrak behöver du hosta upp 525 000 kronor plus moms. Men då får du också en av de allra bästa pickuperna som går att få tag på i dagsläget. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 524 900 kr (exkl. moms)
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,8–10,1.
  • Motor: 180 hk/310 Nm 
  • Motoralternativ: V6 2,0l EcoBlue (diesel, 205 hk/500 Nm/ dubbelturbo) eller V6 3,0l EcoBlue (diesel 240 hk/600 Nm/ dubbelturbo).

Övrig information

-

  • Säkerhet: Mycket hög säkerhet.
  • Max lastvikt/dragvikt: 987/ 3 500 kg.
  • Växellåda: Aut. 10-vxl.
  • C02-utsläpp i g/km: 231-265
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.
    Webb: www.ford.se

Bra

.

➔ Rejäl körglädje!
➔ Fantastiska terrängegenskaper
➔ Lyxkänsla i hytten
➔ Mycket bra GPS-navigering

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Något studsig på asfalt i högre fart
➔ Släpper ut mycket koldioxid

04 Apr 2024 Tester Transportbilar