Mercedes-Benz eCitan – elskåpbil med Merca-känsla - Transportbilsdagen

Mercedes-Benz eCitan – elskåpbil med Merca-känsla

Trots en gemensam plattform med Renault har tyskarna byggt en elbil med Mercedes-känsla i Mercedes-Benz eCitan. Den angivna räckvidden upp till 28 mil minskar dock rejält redan vid temperaturer runt nollan.

Av Anders Myrdal


När jag provkörde Mercedes-Benz eCitan vid blandad körning räckte batteriet i knappt 16 mil. Då var det som kallast en minusgrad. Den klena räckvidden vintertid är något som talar mot att hantverkare som kör längre sträckor och inte har tillgång till snabbladdning ska välja bilen som daglig partner.

Mercedes säger själva att eCitans räckvidd är cirka 18-20 mil vintertid. Förutsatt att att bilen förvärms. Något som görs smartast via en mobilapp. Mercedes kommunicerar dock inga temperaturer kopplat till bilens räckvidd.

38 minuters DC-snabbladdning 

Bilen kan laddas på några olika sätt: med 80 kilowatt DC-snabbladdning tar det enligt Mercedes 38 minuter att ladda från 10 till 80 procent av batteriets kapacitet. AC-laddning finns med antingen 11 eller 22 kilowatt och tar 4,5 respektive två timmar och femton minuter att ladda fullt. En förutsättning för de laddtiderna är förstås kopplat till aktuell kapacitet av el vid laddtillfället.

Det som talar för eCitan är att den i övrigt är en premiumbil i den lilla klassen. Kombinationen av riktigt bra körkomfort, instrumenteringen med MBUX-systemet och de digitala förarstöden gör den till en av de allra bästa elbilarna. På isiga grusvägar, på landsväg och motorväg ger skåpbilen skön körkomfort. eCitan flyter fram och tar kurvorna mjukt och följsamt.

 

ECitan är en premiumelbil i den lilla klassen.


Hur skiljer den sig då från systerbilen Renault Kangoo E-Tech Electric? (Även Nissan Townstar Electric ingår i det gemensamma utvecklingsarbetet.).

Det är en fråga som är omöjlig att svara på. Men det som främst sticker ut är Mercedes-känslan i eCitan, där MBUX ger tyskarna ett övertag. Det mesta skiljer sig från Renaults lösningar i hytten, förutom ytan kring växelspaken.

Optimerat chassi

Mercedes har även optimerat chassit, vilket ger en mjuk känsla och påverkar ljudnivån från däcken positivt. Säkerhetssystemen är också separat utvecklade av respektive biltillverkare. Prismässigt ligger bilarna på samma peng, då är dock ingen jämförelse gjord gällande olika utrustningsnivåer.

Skåpbilen erbjuds i två olika längder: den kortare modellen är 4,5 meter lång och har en skåpvolym på 2,9 kubikmeter medan den längre bilen är 4,9 meter lång och sväljer 3,6 kubikmeter.

Skåpbilen erbjuds i två olika längder med två skåpvolymer: 4,5 meter/ 2,9 kubikmeter och 4,9 meter/ 3,6 kubikmeter.


Bilen har två körlägen: standard- och ECO-läge. Ytterligare en möjlighet att snåla med batterikapaciteten är bromskraftsåtervinning som återladdar energi till batteriet.

Ett tillval som kan vara värt att lägga slantar på är den aktiva farthållaren DISTRONIC, som håller avståndet till framförvarande bil på ett tryggt sätt.

Smart parkeringsassistent

Men det tillval som imponerar mest är parkeringsassistenten som kan fickparkera åt dig – det enda du behöver göra är att trycka på en knapp och se på när bilen gör jobbet.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 399 900 kr. (exkl. moms).
  • Bränslealternativ: 100% eldrift.
  • Motoralternativ: 122 hk/ 245 Nm.
  • Räckvidd (blandad körning): 28 mil.
  • Batterikapacitet: 45 kWh.
  • Strömförbrukning (normal körning utan last vid blandad körning): 19,0 kWh/ 100 km.
  • Snabbladdning: Ja, 38 min. 10-80% (DC-laddning 80 kW.

Övrig information

-

  • Säkerhet: Hög säkerhet.
  • Lastutrymme: 2,9/ 3,6 m3.

  • Max lastvikt/dragvikt: 544/ 722 / 1 500 kg.

  • Växellåda: Aut.

  • C02-utsläpp i g/km: 0.
  • 2- eller 4-hjulsdrift: Fram 2 WD.
    Webb: mercedes-benz.se.

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ God bränsleekonomi
➔ Låg skatt
➔ 1 500 kilos dragvikt

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Kort räckvidd vintertid

12 Mar 2024 Tester Transportbilar