Fiat E-Ducato – har en bit kvar till toppen
Det var ett tag sedan E-Ducato lanserades. Vi har helt enkelt varit tvungna att prioritera andra bilar. Fiats stora skåp som elbil är dock inget att sukta efter. Men om du ändå vill ha just denna bil – slå till på det stora batteriet, som har en teoretisk räckvidd på 37 mil.
Av Anders Myrdal
Du som väljer det lilla batteripaketet kommer ångra dig ganska snabbt – eftersom den angivna räckvidden upp till 23 mil är som gjord för att skapa räckviddsångest. Men en uppdaterad modell med längre räckvidd ska lanseras under 2024.
E-Ducato har några olika laddningsalternativ: 6.6, 11, 22 och 50 kW snabbladdning. Att snabbladda bilen är dock en seg historia eftersom det vid optimala laddförhållanden tar minst 50 minuter att ladda batteriet upp till 80 procent av dess kapacitet.
Bilens ladduttag sitter snett under förardörren, vilket gör att det kan vara problematiskt att nå till laddstolpen. Att placera ladduttaget i bilens front hade varit smartare och mer praktiskt.
Välj mellan tre körlägen: Normal-läget eller Power-läget – som främst är till för tyngre last, eller när du vill ha mer tryck i bilen. Eco-läget är en tröst om du vill ha lite längre räckvidd. Och om du vill optimera bilens räckvidd ytterligare kan du få extra batterikraft genom att motorbromsa.
Sämre komfort på landsväg
Det är förstås alltid trevligt att köra en så pass stor eldriven skåpbil, med den komfort som man får i jämförelse med en dieseldriven bil. I stadstrafik funkar det hur bra som helst att köra bilen, men så fort jag kommer ut på landsväg är den goda komforten som bortblåst i den stora skåpbilen. I hastigheter runt bilens maxhastighet på cirka 100 kilometer i timmen på motorväg är bilen inte alls längre skön att köra.
Nej, den här bilen är i första hand en bil för hantverkare i storstadsmiljö. Men visst, om jag hade kört bilen med last skulle komforten varit mer tillmötesgående.
Skåpvolymen på 10–17 kubikmeter är samma mått som den dieseldrivna modellen har. Bilen kan lastas upp till drygt ett ton, men vad som händer med räckvidden då är inte svårt att räkna ut.
Bilen är utrustad med en rad säkerhetssystem. Förutom de givna som till exempel ABS och ESP finns det döda-vinkeln-varning, bromskontroll som varnar om du ligger för nära fordonet framför dig, varningssystem för byte av körfält, avbländande ljussystem med mera.
Tidigare bilar vi har kört från Fiat har för det mesta haft rätt trist instrumentering och undermåliga digitala förarstöd. Med E-Ducato är Fiat dock med i matchen igen. Här ser vi en ordentlig uppryckning med en digital förarmiljö som levererar.
Skärmen som sitter längst till vänster i bilen visar på ett överskådligt sätt allt som har med elförbrukningen, batteriets status och räckvidden att göra.
För dig som har tänkt slå till på en Fiat E-Ducato, eller snarare flera bilar på en gång, erbjuder Fiat sitt verktyg Mopar Connect. Via appar går det att planera laddning, låsa och låsa upp dörrar med mera. Det finns flera möjligheter än så, från att hitta en laddstation och betala för laddning till att administrera en hel bilflotta.
- Grundpris: 379 900/ 499 900 kr exkl. moms, 47 kWh/ 79 kWh
- Räckvidd: 235/ 370 km.
- Motor: 122 hk.
- Batteri: 47/ 79 kWh.
- Strömförbrukning (blandad körning utan last): 21,7–26,5 kWh/100 km.
- Snabbladdning: Ja, 50 min. upp till 80% laddat batteri (50 kW).
-
Lastutrymme: 10–17 m3.
-
Max lastvikt/dragvikt: 1 160/ 750 kg.
-
Växellåda: Aut.
➔ Smidig i stadsmiljö
➔ Klimatsmart val
➔ Låg vägskatt
➔ Batteriets garantivillkor är
10 år eller 240 000 kilometer
➔ Räckviddsångest med det lilla
batteripaketet
➔ Dålig komfort på landsväg
➔ Seg snabbladdning
➔ Skralt ljud i radion