Ford Transit Custom – världens bästa mellanskåpbil - Transportbilsdagen

Ford Transit Custom – världens bästa mellanskåpbil

Om OS i lätta lastbilar arrangerades idag skulle Fords senaste mellanlastare Transit Custom vara solklar favorit att kamma hem guldet. Det är nämligen en bil som har allt det bästa som de främsta konkurrenterna har. Och mer därtill.

Av Anders Myrdal

 

Tänk dig en skåpbil som har allt som du vill ha. Då menar jag komfort, körkänsla, digitala förarstöd, instrumentering och lösningar för last och förvaring. En bil som du kör varje dag och som du har alla dina verktyg och allt material i. Och som du mer än gärna visar upp för kunderna.

Det är inte bara jag, även den internationella juryn har föga förvånande utsett Transit Custom till årets bil 2024, eller som det heter på engelska: International Van of the Year.  

 

Transit Custom är utsedd till årets bil 2024.

 

När jag nyligen provkörde bilen i München, i södra Tyskland, infann sig den goda känslan direkt. På parkeringen utanför hotellet står 10-15 sprillans nya Transit Custom uppradade. En kombinerad provkörning på småvägar i pittoreska byar och fullt ös på Autobahn i minst 20 mil ger goda möjligheter att få en bra bild av Fords nya bil. 

Något som förstärker bilens förträfflighet är den välisolerade hytten, som ger en tyst förarmiljö. Placeringen av a-stolpen och en större hytt mot tidigare modell ger dessutom ruskigt bra sikt på medtrafikanterna. 

Den välisolerade hytten ger en tyst förarmiljö. Foto: Ford.

 

Transit Custom har flera olika körlägen: Normal, Eco, Sport, Slippery Road och Tow/Haul, som anpassar gasrespons, styrning och växlingsbeteende. Varje körläge är unikt inställt för att göra körningen enklare under valt förhållande.

Bilen kan beställas med fyrhjulsdrift, något som bara gäller bilarna med automatväxlad låda. Svenska hantverkare kommer att kunna välja mellan en 2.0 liters dieselmotor med 136 eller 150 hästars motor med manuella växellådor alternativt en 136 eller en 170 hästars motor med automatiska växellådor. Automatlådan är 8-stegad mot tidigare 6-växlad och växlar steglöst och mjukt som i smör.

Nya Transit Custom har en design som sticker ut. Foto: Stefan Boman.

 

De tre motorerna som är tillgängliga i Sverige är samma som erbjuds i den tidigare modellen. Det har dock gjorts några förbättringar, till exempel moderniserad insprutning. Fords ingenjörer har dessutom utökat 130-hästarsmotorn till 136 hästar.

I övrigt är i princip allt nytt i bilen. Det märks inte minst i den suveräna instrumenteringen med en 13-tums pekskärm, där 360-graders kameran sticker ut (tillgänglig våren 2024). Plus många förarstöd värda namnet. 

Suverän instrumentering med en 13-tums pekskärm.


Den kanske coolaste tillvalsfunktionen är den tiltbara ratten som förvandlar en traditionell ratt till både en yta där du kan placera din dator, eller varför inte din lunchtallrik.

Med den tiltbara ratten kan du få en kontorsplats, eller varför inte käka lunch. Foto: Ford.

 

Men hur suverän denna dieseldrivna bil än är, du som har tänkt köra fossilfritt framöver, spana in den batteridrivna modellen av Transit Custom. E-Transit Custom, som har 337 kilometers räckvidd. Alltså en räckvidd som duger för många. Bilen finns även som plug-in-hybrid med en 2,5 liters bensinmotor och ett 11,8 kilowatts laddbart hybridbatteri med en räckvidd på 57 kilometer. Du som är ute efter ett mellanskåp. Provkör denna bil och jämför med andra varumärken.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 411 000 kr. (exkl. moms)
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,0

Övrig information

-

  • Säkerhet: Mycket hög säkerhet

  • Motoralternativ: 136/ 150/ 170 hk

  • Lastutrymme: 5,8-6,8 m2

  • Växellåda: 6-vxl man./ 8-stegad aut

  • C02-utsläpp i g/km: 185

  • Max lastvikt/dragvikt: 1 350/ 2 500 kg

  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD

  • Webb: ford.se

Bra

.

➔ Underbar komfort!
➔ Välisolerat skåp
➔ Mycket bra sikt från hytten
➔ Digitala förarstöd och
instrumentering i världsklass 

 

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris

29 Nov 2023 Tester Transportbilar