Nissan Townstar Electric – favoritbil i den lilla klassen - Transportbilsdagen

Nissan Townstar Electric – favoritbil i den lilla klassen

Nissan Townstar Electric är med sina nära 30 mil på en laddning en av de bilar som har längst räckvidd. Tillsammans med syster-bilarna Renault Kangoo E-Tech Electric och Mercedes-Benz eCitan är Townstar Electric en av DMH:s favoritbilar i den lilla elbilsklassen.

Av Anders Myrdal


När bilen släpptes i höstas ersatte den Nissan e-NV200. Den eldrivna modellen av Nissan Townstar är utvecklad i ett nära samarbete med Renault och är i stort sett identisk med Kangoo E-Tech Electric. Mercedes-Benz eCitan är även den systerbil. Märkbara skillnader mellan bilarna, förutom logotyperna, är bakljus, fälg och grill.

Som vi brukar skriva: kolla noga upp skillnaderna i grundpris, standardutrustning, service och garantier innan du bestämmer dig för vilken bil du väljer. Nissan erbjuder en nybilsgaranti på 5 år, alternativt 160 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först. Den så kallade batterikapacitetsgarantin gäller i 8 år, alternativt 160 000 kilometer. Även här gäller det som inträffar först. 

 

Nissan erbjuder en nybilsgaranti på 5 år, alternativt 160 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.


För DMH:s räkning provkör jag bilen på senvintern. Terrängen varierar mellan landsväg, grusvägar och motorväg i 120 kilometers fart. Nissan Townstar Electric är ett mycket lyckat bilbygge, och en bil som är superskön att köra i alla typer av terräng som jag hinner med under dagen.

Jag tycker, precis som jag skrev efter provkörningen av Kangoo E-Tech Electric, ”Fasen vilken suverän bil ni har byggt!”

Townstar Electrics grill har eget designstuk.


Nissan Townstar Electric har en motor med 122 hästkrafter och ett batteripaket på 45 kilowattimmar. Nissan anger räckvidden till drygt 29 mil på en laddning. Dragvikten är enligt Nissan så hög som 1 500 kilo. Vi har dock inga siffror på hur mycket det påverkar räckvidden att lasta fullt.

Ett plus är att bilen återvinner bromsenergi och regenererar ström till batteriet när föraren släpper upp gaspedalen, eller när färdbromsen används. 

 

Bromsa eller släpp upp gasen så laddas batteriet.

 

Nu är detta så klart nästintill omöjligt att praktisera på motorväg, men som jag ser det är det lite av en sport att utöva på mindre vägar för att se hur långt bilen kan köras på en laddning.   

Med snabbladdning (80 kilowatt) tar det 37 minuter att ladda bilen från 15 till 80 procent av batteriets kapacitet. 

 

Det tar 37 minuter att snabbladda batteriet från 15 till 80 procent av batteriets kapacitet.


Som de flesta av dagens eldrivna bilar har även denna bil moderna digitala förarstöd i nivå med fossildrivna bilar. Jag reagerar dock på att usb-uttagen för laddning av bärbara enheter sitter lite dåligt till. 

 

Moderna digitala förarstöd och instrumentering i nivå med fossildrivna bilar.

 

Det finns en hel del utrustning till bilen, men mycket av denna är tillval, vilket så klart höjer bilens inköpspris rätt mycket för dig som gillar att ha en extra välutrustad bil. Vi går inte in på några detaljer här, utan hänvisar till Nissans prislista där alla tillbehör redovisas.

Välj mellan två olika storlekar på skåpet: L1 med 3,3 kubikmeter och L2 med 4,9 kubikmeter. 

Du kan välja två olika storlekar på skåpet: 3,3 respektive 4,9 kubikmeter.


Om du är intresserad av en liten eldriven lätt lastbil är det tjänstefel att inte provköra Nissan Townstar Electric. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 418 900 kr. (exkl. moms)
  • Räckvidd: 291 km.
  • Batteri: 45 kWh.
  • Strömförbrukning (normal körning utan last): 18,3–19,5 kWh/ 100 km.
  • Snabbladdning: Ja, 37 min. 15–80% av batteriets kapacitet (80 kW).

Övrig information

-

  • Motor: 122 hk/ 245 Nm. 
  • Växellåda: Aut.
  • Lastutrymme: 3,3/ 4,3 m3.
  • Max lastvikt/dragvikt: 600/ 800/ 1 500 kg.
    Webb: www.nissan.se

Bra

.

➔ Lång räckvidd på en laddning
➔ God komfort
➔ Lågt klimatavtryck
➔ 1 500 kilo i dragvikt

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Dålig placering av ladduttagen

30 Jun 2023 Tester Transportbilar