Ford F-150 Lightning – en stor upplevelse
Som bensinmodell har Ford F-150 varit USA:s mest sålda bil 46 år i rad. Det innebär så klart en enorm utmaning att bygga en batteridriven pickup som lever upp till alla höga krav. Som första byggtidning fick DMH äran att provköra Ford F-150 Lightning i ett vintrigt Stockholm. Och vi kan intyga att bilen är en stor upplevelse.
Av Anders Myrdal
Men det är fortfarande inte bestämt om Ford F-150 Lightning kommer till Europa och Sverige. Det hänger på hur orderbanken i USA ser ut, och i dagsläget är den mycket stor, med en leveranstid på 15 månader. Att ta kapacitet från USA för att leverera bilen till Europa är i nuläget inte sannolikt, men det kan förstås förändras om köptrycket i USA mattas av.
580 hästkrafter
Bilen jag kör är utrustad med dubbla elmotorer med totalt 580 hästkrafter. Trots bilens vikt på drygt 2 700 kilo sprätter den iväg i ett hiskeligt tempo. 0–100 tar drygt fyra sekunder. En fantastisk känsla att förflytta sig så fort med en så tung pjäs.
Jag slås också av hur tyst det är i hytten i en bil som är mycket skön att köra. Räckvidden är riktigt bra med det stora batteripaketet som ger 514 kilometer, baserat på det amerikanska systemet EPA, vilket gör det mer sanningsenligt än WLTP.
I genomsnitt mäter EPA 11 procent kortare räckvidd än WLTP och baseras på verkliga tester på 55 procent landsväg och 45 procent stadskörning.
Det är i början av februari och körförhållandena med bilen som det snackats om i flera år är inte de allra bästa. Det har nyligen slutat snöa och temperaturen pendlar mellan nollan och några plusgrader.
Och visst, jag måste erkänna att det här är något jag sett fram emot extra mycket i flera år. När jag sätter mig i bilen inser jag snabbt att nästan sex meter och cirka 2,5 meter bredd är stort. Men märkligt nog, trots storleken och en vikt på 2 730 kilo, känns bilen lätt att manövrera.
Mest påkostade modellen
Jag kör Lightning Platinum, en prototyp för den amerikanska marknaden, som registrerats i Storbritannien. Den mest påkostade modellen med extra allt. Eller vad sägs om en 15,5 tums skärm och Bang & Olufsen-system på 1 080 watt med 18 högtalare.
Du som får campinglust kan skippa tältet eller husvagnen. Det går nämligen att fälla förar- och passagerarstolen till två sängar. Interiören påminner mycket om den i Ford Mustang Mach-E.
Utvändigt skiljer den sig en hel del formmässigt från bensinmodellen av Ford F-150, där grillen och lyktorna med mera har fått ett eget utseende.
Bilens batterikraft är minst sagt imponerande och har 10 uttag som kan användas för att ladda elhandverktyg med mera. Energin som finns i batteriet kan förse en 100 m2 stor villas elbehov i tre dagar!
Under ”motorhuven” finns det ett utrymme på 400 liter, baktill är utrymmet så stort som 1 500 liter. Maxlasten är 885 kilo och dragvikten 4,5 ton med behörighet för E-körkort.
I takt med batteriutvecklingen hoppas Ford, och alla andra tillverkare, att batterierna väger mindre och levererar mer energi. Något som krävs för att få ner vikten på bilen och öka både last- och släpvagnsvikten.
Ford har lyckats bygga en klassisk bensin-pickup som batterimodell, utrustad med det hantverkarna vill ha. Mycket lull lull alltså. Precis som i bensinmodellen av Ford F-150.
Priset, om den kommer till Sverige, är av naturliga skäl ännu inte fastställt. Men Platinum lär antagligen landa på drygt 1,5 miljoner kronor.
- Grundpris: Pris ej faställt.
- Strömförbrukning (blandad körning utan last): saknar uppgift
- Snabbladdning: Ja, 150 kW, 42 minuter 10- 90% av batteriets kapacitet.
- Batteri: 131 kW
- Lastutrymme: 5 911/ 2 440/ 1 999 mm.
- Max lastvikt/dragvikt: 885/ 4 500 kg. (E-körkort)
- Växellåda: Aut.
- Räckvidd: 514 km (EPA)
- Motor: Fram och bak, 580 hk/ 775 Nm.
➔ Fantastisk körglädje
➔ Lång räckvidd
➔ Klimatsmart val
➔ Grymt bra digitala förarstöd
➔ Ett befarat mycket högt inköpspris
➔ Tung bil ger låg last- och dragvikt
➔ Mycket stor bil – svårt att hitta p-plats