Fiat E-Scudo: mellanskåp med 33 mils räckvidd - Transportbilsdagen

Fiat E-Scudo: mellanskåp med 33 mils räckvidd

Fiat E-Scudo är den sista av de fyra elektrifierade mellanskåpbilarna från Stellantis-koncernen som lanseras i Sverige. Bilen har 33 mils räckvidd samt grymt bra komfort och infotainmentsystem. Identiska bilar med olika varumärken kräver dock extra koll på skillnader i pris, standardutrustning, tillbehör, garantier och serviceavtal.

Av Anders Myrdal

 

Fiat E-Scudo är systerbil till ytterligare tre Stellantis-bilar: Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e och Citroën e-Jumpy. Även Toyota Proace Electric är med i ett samarbete. Fem bilar som i stort sett är identiska måste vara något slags rekord i samarbete. 

Om du är intresserad av en elektrifierad mellanskåpbil har det aldrig varit viktigare att göra en ordentlig research: hur skiljer sig bilarna i pris, standardutrustning, tillbehör, garantier och serviceavtal? 

– E-Scudo skiljer sig ganska lite från övriga Stellantisbilar, men vi har pressat kampanjrabatterna och kommer leverera bilen med extra skjutdörr på vänster sida som standard på Nordic-versionen. Vi kommer även ha Magic Cargo som standard, vilket innebär en förlängning av lastytan upp till 4,02 meter i Maxi-versionen via den fällbara luckan under passagerarsätet, berättar Daniel Kim, produktchef för Fiat Professional.

 

Behöver du extra utrymme? Då är det bara att fälla ner en lucka om du äger nya Fiat E-Scudo.

 

Ur säkerhetssynpunkt är det förstås bra att bilen är utrustad med krockkudde på passagerarsidan som standard. Fiat kommer endast att erbjuda det stora batteripaketet med 75 kilowattimmar för dig som köper skåpbilen. Du som väljer chassimodellen kan enbart välja det mindre batteripaketet med 50 kilowattimmar. 

Fiat E-Scudo ger en fantastisk körkänsla. Det är en fröjd att manövrera bilen på såväl landsväg som i stadstrafik. Toppfarten är 130 kilometer, men då suger den förstås batteri rejält, så jag rekommenderar inte att hålla den hastigheten längre än nödvändigt. Men det vet du som redan kör elbil säkert. 

Toppfarten är 130 kilometer – men med den hastigheten så drar det mycket batterikraft, enligt DMH:s Anders Myrdal.

Efter att ha kört bilen i 4-5 timmar, i både tät stadstrafik och på landsväg och motorväg, kan jag intyga att bilens instrumentering och infotainment-system tillhör klassens i särklass bästa. Det går snabbt att få fram den information jag för tillfället behöver. 

 

Lättöverskådlig instrumentering.
Nordic-versionen har en extra skjutdörr som standard.
Plats för tre personer. Bara att tuta och köra.

 

För dig som har behov av ett mellanstort skåp – detta kan vara en bil för dig. Det kan åtminstone vara läge att plocka fram räknedosan och jämföra vad den totala kostnaden blir för att leasa och köra en dieseldriven respektive en eldriven skåpbil. Bilen kan snabbladdas upp till 80 procent av batteriets kapacitet på 48 minuter om du väljer en skåpbil.

Vid en snabb sammanfattning konstaterar jag att detta eldrivna mellanskåp med en räckvidd på 330 kilometer är något som många hantverkare med elbilsplaner har längtat efter. Vad du än gör som är ute efter ett eldrivet mellanskåp – provkör denna bil och jämför med andra modeller och varumärken.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 449 000 kr (exkl. moms).

Övrig information

-

 

  • Lastutrymme: 4,6–6,6 m3

  • Max lastvikt/dragvikt: 926–1151 kg. (50 kW) / 927 kg. för 75 kW./ 1 000 kg.

  • Växellåda: Aut.

  • Räckvidd: 230/ 330 km.

  • Motor: 136 hk/ 260 Nm

  • Batteri: 50 (chassimodell)/75 (skåpmodell) kWh.
  • Strömförbrukning (normal körning utan last): 23,2/ 27,3 kWh/ 100 km.

  • Snabbladdning: Ja, 32/ 48 min upp till 80 procent av batteriets kapacitet.
    Webb: fiatprofessional.se
    .

Bra

.

➔ Lättrattat skåp
➔ 33 mils räckvidd
➔ Klimatsmart val
➔ Grymt bra digitala förarstöd

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Ljudet i radion kunde vara bättre

30 Jan 2023 Tester Transportbilar