Nya Amarok – en bil att längta efter
DMH har varit i Kapstaden och provkört nya Volkswagen Amarok. I ett sagolikt vackert Sydafrika fick vi uppleva en helt ny pickup, utvecklad och byggd i ett nära samarbete med Ford.
Av Anders Myrdal
Efter flera år av utveckling är Sveriges mest sålda pickup mellan åren 2012 och 2020 tillbaka i ny skrud. Många mils körning på sydafrikanska vägar ger mig känslan att nya Amarok absolut är en bil som kommer fortsätta tillhöra toppen av pickupsegmentet. Ja, det är en bil att längta efter att få äran att köra.
Men du som är intresserad av en Amarok får vänta – åtminstone till sommaren 2023, då den kommer till Sverige. Den kan beställas efter årsskiftet. Bilen har utvecklats i Tyskland och Australien och byggts i Sydafrika. Svenska hantverkare kan välja mellan tre olika modeller, samtliga dieseldrivna.
Life-versionen har en fyrcylindrig 2,0-liters turbodieselmotor med dubbelturboladdning med 204 hästkrafter och ett vridmoment på 500 Newtonmeter. De som väljer de mer påkostade modellerna Style och Aventura får en betydligt roligare motor: 3,0-liters TDI V6-motor med en effekt på 241 hästkrafter och 600 Newtonmeter.
Den nya 10-stegade automatväxellådan, som är standard, ersätter den 8-stegade automatväxellådan i föregående modell. Permanent fyrhjulsdrift är också standard i Sverige.
Vi kör Aventura, den mest påkostade modellen. Jag slås av hur oerhört mjukt bilen går, i såväl stadstrafik som på de slingriga asfaltsvägarna runt Kapstaden. Bilen är enormt smidig, både på asfalt och på den terrängbana vi kör. En utmanande bana med rejäla gropar och stenar som gör allt för att jävlas.
Men bilen tar sig förvånansvärt enkelt fram. Väl ute på asfalt igen slås jag av att pickupen är mycket tystgående, i den välisolerade hytten kommer det inte in mycket ljud från vägen och trafiken utanför.
Flertalet körprofiler
Amarok har upp till sex olika körprofiler (körlägen), som hjälper föraren i olika situationer, till exempel på halt underlag eller i krävande terräng. Nya Amarok är även utrustad med fler än 20 förarassistanssystem. För att nämna några: adaptiv farthållare ACC+ som integrerar vägmärken i den automatiska hastighetsregleringen via kameran och IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastare.
Nya Amarok är 5,35 meter lång, nästan 10 centimeter längre än föregående modell. Hjulbasen på 327 centimeter motsvarar en ökning med drygt 17 centimeter. Det ger mer utrymmen, något som inte minst märks i baksätet.
Terrängegenskaperna har också förbättrats. Vadningsdjupet har till exempel ökat med 30 centimeter, från 500 till 800 millimeter. Bilens pekskärm är 12 tum och är som i Volkswagens senaste modeller lätt att navigera med. Ljudsystemet från Harman Kardon ger ett bra ljud.
De nya sätena för föraren och framsätespassageraren är ergonomiskt utformade och kan justeras elektriskt i flera positioner.
Amarok finns med åtta olika färger: enfärgad klarvit, metallicnyanserna Midnight Black, Bright Blue, Light Grey, Dark Grey, Deep Red, Bright Beige och Mid Blue.
Är du ute efter en premium-pickup är det tjänstefel att inte provköra nya Amarok.
- Grundpris: Pris ej faställt.
- Bränslealternativ I/100 km (blandad körning): Diesel, uppgift saknas.
- Säkerhet: Hög säkerhet.
- Motoralternativ: Life: 2,0 l, 4-cylindrig, 204 hk, 500 Nm. Style och Aventura: 3,0 l, V6, 241 hk, 600 Nm, diesel.
- Lastutrymme: Tillräckligt med utrymme mellan hjulhusen för att lasta en europall på tvären.
- Växellåda: 10-stegad aut.
- C02-utsläpp i g/km: Uppgift saknas.
- Max lastvikt/dragvikt:1 100/ 3 500 kg.
- 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.
Webb: volkswagen-transportbilar.se.
➔ Rakt igenom en premium-pickup
➔ Fantastiska förarassistanssystem
➔ En misstänkt hög prislapp (pris ej fastställt)