Provkört: RAM Trucks TRX - Transportbilsdagen

Ram Trucks TRX

711 hästkrafter och 881 Newtonmeter i vrid. Paketerat i en 6,2 liters V8-motor. Efter en tuff provkörning av Ram Trucks TRX konstaterar jag att såväl komfort och prestanda som instrumentering och digitala förarstöd är utöver allt annat som tidigare testats.

Av Anders Myrdal


Värstingmodellen av Ram Trucks TRX är en njutning i den högre skolan och en våt dröm för bilintresserade hantverkare. Ingen bil klassad som lätt lastbil är i närheten av TRX, sett till motoreffekt och komfort. Prislappen på nära 1,4 miljoner kronor, exklusive moms (avdragsgill för företag), skrämmer dock bort de flesta hantverkare. 

Instrumenteringen är enkel att manövrera runt i på den lättöverskådliga 12-tumsskärmen.


711-hästars bensinmotor med attityd

Samtidigt ställer jag den oundvikliga frågan: Hur länge kommer denna typ av muskelbilar, som drar cirka två liter milen, att tillverkas i skuggan av klimatomställningen? Det mesta talar för att kommande modeller inom några år kommer ha en elektrisk motor som släpper ut noll koldioxid vid körning.

Och visst, rent känslomässigt kommer säkerligen brummande motorer med liv och känsla och bilar med en jäkla attityd att saknas. Kommande generationer hantverkare kommer att se dessa bilar som exotiska, ett nostalgiskt minne av mullrande motorljud med doften av bensin från svunna tider. 

"En upplevelse utöver det vanliga"

0-100 på 4,5 sekunder

Nåväl, när jag provkörde bilen nyligen, på en krävande bana i ett sandtag norr om Stockholm, slogs jag av att en bil som väger närmare tre ton kan accelerera från noll till hundra kilometer i timmen på 4,5 sekunder. Det är siffror som kan mäta sig med många sportbilar. Min tekniskt smarte och bilkunnige son, som var med på provkörningen, visade mig inställningen Launch Control, som optimerar bilens acceleration till en upplevelse utöver det vanliga. Med Launch Control går bilen upp i högre varvtal från stillastående position. Accelerationen från noll till hundra är som ett pistolskott och man trycks bakåt i sätet. Vilken upplevelse!  

TRX är en sportbil, som samtidigt kan köras i ytterst eländig terräng, med vad som möjligtvis är de bästa terrängegenskaperna som går att få tag på i dagsläget. I det gropiga sandtaget ligger bilen som ett galet strykjärn i leran. Den svarar direkt och smeker sig runt kurvorna på ett oerhört följsamt sätt. Bilens markhöjd fram är 33 centimeter och 35 centimeter bak. Originaldäcken som sitter på bilen är 35-tums Goodyear Wrangler Territory. 

TRX är en sportbil, som samtidigt kan köras i ytterst eländig terräng, med vad som möjligtvis är de bästa terrängegenskaperna som går att få tag på i dagsläget.

Hellcat-motor

Nu finns det såklart redan en hel del Ram bland hantverkare. Skillnaderna mellan en vanlig Ram och en TRX är dock stora. Många vänder sig om när de får syn på TRX-modellen och stirrar som att de aldrig sett ett liknande monster. TRX:en har en motor med 711 hästar och 881 Newtonmeter i vrid, samma motor för övrigt som sitter i Charger SRT Hellcat och Challenger SRT Hellcat.

Bilen är oerhört stadig och helt odramatisk att köra fort med. Samtidigt är den väldigt snäll när du kör lugnt. Jo, det kan faktiskt vara en glidarbil också. TRX finns med åtta olika körlägen, där bilen beter sig väldigt annorlunda utifrån vilket körläge som används. 

Överlägsen komfort

Den aktiva luftfjädringen fram och bak justerar automatisk höjden, exempelvis vid motorvägsfart för att minska luftmotståndet och förbättra bränsleförbrukningen. Det går också att justera höjden i fem olika steg. Luftfjädring i kombination med spiralfjädring ger en överlägsen komfort. Instrumenteringen är enkel att manövrera runt i på den lättöverskådliga 12-tumsskärmen. Högtalarsystemet från Harman Kardon ger ett imponerande ljud med inte mindre än 19 högtalare och en subwoofer på totalt 900 watt. 

 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 1 399 000 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 280 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 21 932 kr
  • Restvärde: 420 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin (98 oktan), fr. 19,6

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Den coolaste pickupen som finns att köpa för pengar.

  • Säkerhet: Hög säkerhet.

  • Motoralternativ: 711 hk/ 881 Nm/ 6,2 l/ Hemi V8.
  • Lastutrymme: Längd: 1 712.
  • Växellåda: Aut. 8-stegad.
  • C02-utsläpp i g/km: 392.
  • Max lastvikt/dragvikt: 700/ 3500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD
    Webb: exclusivecars.se och andra USA-importörer.

Bra

.

➔ Antagligen bästa pickupen som byggts
➔ Fantastisk komfort och prestanda.
➔ Sportbil och terrängbil i samma bil

Dåligt

.

➔ Miljöbov
➔ Dyr att äga
➔ Hög skatt: 39 224 kr./år (första tre åren)
➔ Otymplig i stadstrafik

* Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2022. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. Obs! Försäkring ingår inte i leasingavgiften.

20 Apr 2022 Tester Transportbilar