Mitsubishi L200 - Transportbilsdagen

Mitsubishi L200 En modern pickup med snygg design

Japanska Mitsubishi L200 fyller 40 år. I ny tappning är bilen absolut en pickis att räkna med. Och visst uppfyller bilen, som lanseras nu i november, kraven från moderna hantverkare. Men du som prompt vill ha en accelerationssnabb bil ska välja en annan pickup.

Det som sticker ut med nya L200 är de moderna digitala förarstöden. Mitsubishi har precis som alla andra biltillverkare, som vill erbjuda en attraktiv bil, lagt ner en hel del jobb på att skapa en bra förarmiljö som absolut kan mäta sig med konkurrenterna. 

Motorhuven på L200 har höjts fyra centimeter för bättre sikt från hytten.
Fällbar bakläm för lättare åtkomst av prylarna på flaket som har förlängts med 18 cm, och lastar upp till 1 240 kg.

Det som jag fastnar för gällande förarmiljön, innan jag kör iväg med bilen, är den tillräckligt stora skärmen och de digitala möjligheterna med nya funktioner som till exempel döda vinkeln-varning (inklusive varning vid filbyte) och autobroms, ett automatiskt kollisionsvarningssystem och varningssystem för att undvika fasta föremål vid start. Med kameror och sensorer är det betydligt enklare att manövrera vid backning och i trånga utrymmen. Sedan är det också ganska coolt att se bilen i fågelperspektiv.

En sexstegad automatlåda har ersatt den tidigare femstegade lådan.
Rejält förbättrade förarstöd är välkomna nyheter.

Imponerande komfort

Efter att ha kört bilen i blandad terräng utanför Malaga i Spanien är jag överlag imponerad av bilens körkomfort. Inne i hytten är det tyst, ett välisolerat skåp med bra översikt på medtrafikanterna och fullt med möjligheter till ett rullande kontor. Svängradien tillhör dessutom de bästa i klassen, eller vad sägs om 5,9 meter? 

Men det är lika bra att säga det på en gång: Jo, jag förstår Mitsubishis, främst miljömässiga, val att bygga en motor med färre hästkrafter än den tidigare motorn med 181 hästkrafter. Motorn i L200 har 150 hästar och funkar bra i de allra flesta fall, på motorväg såväl som i oländig terräng. Men att utrusta en pickup med en 150-hästars motor, trots att motorn är supereffektiv, får konsekvenser på landsväg när du behöver köra om. Accelerationen är inte den allra bästa. Möjligen är det så, att bilens övriga egenskaper räcker långt, och att miljön kanske är viktigare än att ha en accelerationssnabb bil? Det avgör förstås du som bilköpare. 

”Det som sticker ut med nya L200 är de moderna digitala förarstöden”

Högre motorhuv för bättre sikt

Mitsubishi har gjort en hel del förbättringar med denna modell. Motorhuven har höjts fyra centimeter för att sikten från hytten ska vara bättre. De har också passat på att designa om bilen, främst på utsidan. Snyggt och stilfullt är ett snabbt omdöme om formen. 

Den nya sexstegade automatlådan är också ett lyckat grepp, den har ersatt den femstegade lådan och är mjuk och följsam i sina växlingar. Fyrhjulsdriften är uppdaterad med ett uppgraderat 4WD-system med Off Road Mode och Hill Descent Control. Det känns också att bilen utrustats med sex bladfjädrar mot tidigare fem för bättre lastkapacitet och komfort i guppig terräng. Stötdämparna är kraftigare och bromsskivorna större. En ny design-detalj är de nya aluminiumfälgarna i 18 tum med sex kraftiga dubbelekrar, istället för som tidigare: 17-tums 12-ekrade fälgar.

För dig som vill sticka ut finns bilen med fyra nya färger: Graphite Grey, Passion Orange, Red Solid och White Diamond.

Nya Mitsubishi L200 byggs i Thailand och har Sverigepremiär i november 2019.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 294 900 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 58 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 5 300 kr
  • Restvärde: 88 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,6 (WLTP)

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: God komfort på asfalt och i terräng
  • Säkerhet: Hög säkerhet, 2020 års modell är dock ej EuroNCAP-testad. 
  • Motoralternativ: 2,2 l, 150 hk, 330-400 Nm
  • Lastutrymme: LxBxH: 1 520x
    1 470x475 mm.
  • Växellåda: 6-vxl man./6-stegad aut. 
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 199 
  • Max lastvikt/dragvikt: 3 100/3 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD, möjligt att skifta mellan 2WD och 4WD i farter upp till 100 km/tim (undantaget vid “4WD Low / Lock position”) oavsett underlag.

Bra

.

  • God komfort på asfalt och i terräng
  • Välisolerad hytt
  • Nya digitala förarstöd
  • Snygg design
  • Imponerande svängradie

Dåligt

.

  • 150 hästkrafter i en pickis är i minsta laget

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i oktober 2019. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

Webb: mitsubishi.se

 

 

05 Nov 2019 Tester Transportbilar