Nissan Navara Följsam pickup i extrem terräng - Transportbilsdagen

Nissan Navara Följsam pickup i extrem terräng

I en stenhård pickisklass visar Nissan att de tänker vara med och slåss om hantverkarna som är sugna på en riktigt bra pickup. Vi har provkört den senaste modellen av Navara – en bil som definitivt tillhör de tuffaste terrängmästarna.

Nissan har byggt pickuper i drygt 80 år. Det firar företaget med att bygga sin hittills bästa pickup. Det som sticker ut är generation två av bilens femlänkade bakaxel, som ger en oerhört följsam bil i extrem terräng. Vi är på Island för att provköra nya Navara, vars motorer, växellådor och hjulupphängning också har uppgraderats. Motorerna har även anpassats till Euro6D-temp. Tillsammans ger alla förbättringar en pickup som verkligen levererar – på en ö som är som gjord för tuffa biltester.

Nissan har byggt en terrängmaskin för hantverkare som vägrar kompromissa.
Nya Navara bangar inte för ett vattendrag.

Svart lavasand och strömmande vatten

Terrängen är magnifik och består av allt från asfalt till ojämna partier med vassa stenar, grötig svart lavasand och inte minst strömmande vattendrag som är omkring en halv meter djupa. Bilen går stadigt på underlag och i hastigheter där flera andra, sämre konstruerade pickuper skulle få bekänna färg och kännas betydligt mer obekväma. På den svarta lavasanden flyter bilen fram stabilt, och det är ett sant nöje att köra den.

Efter flera timmars körning i nästan väglöst land känns det nästan overkligt att bilen är så lättmanövrerad och levererar så smidigt under så pass lång tid. Det är också här Nissan lagt kraften, att bygga en terrängmaskin för hantverkare som vägrar kompromissa gällande val av fordon som tar sig fram i stort sett överallt. Jag vill understryka att Navara även känns mycket smidig på asfalt.

Ett väl fungerande infotainmentsystem, utan den värsta lyxen.
Bilens lastutrymme är 1 585 millimeter långt och 1 560 millimeter brett.

Hetaste modellen – Navara Double Cab

Bland svenska hantverkare lär Navara Double Cab, med upp till fem sittplatser, vara hetast. Hantverkare som behöver ett större flak och samtidigt klarar sig med en passagerarplats kommer antagligen välja en King Cab.

Nissan Navara Double Cab är en bil för dig som vill ha en snygg pickup som verkligen är byggd för att ta sig fram i extremt krävande terräng. Men bilen är även en bra yrkesbil med ett förbättrat infotainmentsystem och högre säkerhet, bland annat Trailer Assist som är till för att häva en sladd med släpet. Ett plus för miljöns skull är förstås också att bilen får köras med HVO100.

Det finns även en rad extra prylar att utrusta bilen med. Välj upp till sex högtalare, en 8-tums pekskärm, backkamera med bild på färgpekskärm, 18-tums lättmetallfälgar och mycket mer.

”Det som sticker ut är generation två av bilens femlänkade bakaxel, som ger en oerhört följsam bil i extrem terräng”

Köregenskaper framför lyx och digital teknik

Men Nissan Navara är, trots ett förbättrat Infotainmentsystem, en bit efter några av konkurrenterna som kommit längre med att anamma digital teknik in i bilarnas värld.

Jo då, det går att spegla några av mobiltelefonens appar i bilens infotainmentsystem, men Nissan har helt enkelt satsat mer på att bygga en bil med bra köregenskaper och inte riktigt gått hela vägen för att anamma det luxuösa. Men det är å andra sidan inte alla som har behov av det.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 259 394 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 52 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 4 660 kr
  • Restvärde: 80 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 6,3

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: En pickup med fantastiska köregenskaper i både tuff terräng och på asfalt
  • Säkerhet: Hög säkerhet. 4/5 stjärnor i EuroNCAP-test 2015. 
  • Motoralternativ: 160/190 hk/ 450 Nm/ 2,3 l/ dubbelturbo
  • Lastutrymme: Längd: 1 585 mm., bredd: 1 560 mm., höjd bakläm:
    498 mm.
  • Växellåda: Aut. 7-vxl/+ möjlighet att växla manuellt
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 184 
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 180/ 3 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD

Bra

.

  • Fantastiska terrängegenskaper

  • Underbar fjädring

  • En av de absolut bästa bilarna i pickisklassen

Dåligt

.

  • De vassaste konkurrenterna har bättre infotainmentsystem

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i september 2019. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

Webb: nissan.se

 

17 Sep 2019 Tester Transportbilar