Motorväg suger batteri - Transportbilsdagen

Nissan e-NV200

Enligt Nissan ger det nya 40 kilowattsbatteriet en räckvidd upp till 28 mil på en laddning – 60 procent mer än batteriet som satt i den tidigare modellen av Nissan e-NV200. Men vi kom fram till helt andra siffror, och att räckvidden påverkas extremt mycket av att köra på motorväg.

Samtidigt finns det flera fördelar att köra 100 procent eldrivet. I första hand är det en miljöfördel när du kör bilen, och du har förstås en betydligt lägre driftskostnad mot att ratta en dieseldriven lätt lastbil. Servicekostnaden på en elbil är också lägre än för dieseldrivna hantverksbilar. Inköpspriset är dock fortfarande i högsta laget (335 900 kronor, exklusive moms), men det dämpas av klimatbonusen på 60 000 kronor som betalas ut vid köp av en transportbil som till 100 procent drivs av el. 

e-NV200 kan laddas i ett 230-volts uttag, med laddbox och med snabbladdare.
Nissan e-NV200 är 100 procent eldriven.

Rulla fram fossilfritt

Som alltid när jag sätter mig bakom ratten på en elbil, känns det som ett självklart val. Att rulla fram fossilfritt och tyst är liksom grejen. Men verkligheten, främst för hantverkare utanför storstäderna, är en annan, och stavas räckviddsångest.

Jag körde Nissan e-NV200 från centrala Stockholm till Gnesta, en sträcka på knappt sju mil. Vid start stod det 23,4 mil i räckvidd. I Södertälje, efter tre mil, hade jag förbrukat tio mil av den angivna räckvidden. Detta trots att jag höll hastighetsbegränsningarna och lät bli att göra onödiga accelerationer. Sträckan bestod mest av partier där hastigheten var begränsad till 60, 80 och 100 kilometer i timmen.

Bilens räckvidd påverkas förstås av den körstil föraren har. Nissan kommunicerar räckvidd på sin hemsida: ”Räckvidden är beroende av olika faktorer som utrustningsnivå, hastighet, körsätt, last, väderförhållanden, topografi etcetera.” För de som vill maximera körräckvidden uppmanar Nissan också att aktivera B-läget på växellådan. ”Det ger en kraftigare regenerativ inbromsning som laddar batteriet utan att kompromissa med prestandan.” Som ytterligare ett sätt att öka räckvidden går det också att begränsa motoreffekten och spara energi genom att välja ECO-läget.

Motorn har 109 hk, batteriet har 40 kWh.
Lastutrymmet är 4,2 kubikmeter stort och lätt att öppna tack vare bakdörrar med stor öppningsvinkel.

Snabbladdare behövs

På resan till Gnesta använde jag inget av dessa lägen, vilket så klart ledde till kortare räckvidd. Jag har dock ingen exakt siffra, men den angivna räckvidden på 23,4 mil räckte i det stora hela i drygt tio mil, alltså till en laddstation i Gnesta plus några mil till. På plats i Gnesta fanns dock ingen snabbladdning utan endast 32 amperetimmar. Det betyder förstås att hantverkare utanför storstadsområdena som kör mycket motorväg och landsväg måste ha tillgång till snabbladdare för att slippa vänta i en evighet på att batteriet laddas. Och hur många hantverkare har tid med det?

Batteriet går att ladda i tre olika laddningslägen: Över natten i vägguttag med 230 volt, från batterivarning till fulladdat tar det 21,5 timme. Med laddbox (32 amperetimmar) tar det 7,5 timme från batterivarning till fulladdat. Med snabbladdare kan du ladda batteriet, från batterivarning till 80 procent laddning, på 40–60 minuter.

”Att rulla fram fossilfritt och tyst är liksom grejen”

Lättkörd och tyst

I övrigt är Nissan e-NV200 tyst och mycket lättkörd. En fördel med eldrivet är också vridmomentet på 100 procent som ger omedelbar acceleration. Det 4,2 kubikmeter stora lastutrymmet är lättillgängligt tack vare bakdörrar med stor öppningsvinkel.

Nissan e-NV200 finns med backkamera i färg, Bluetooth-anslutning, intelligent nyckel och ett helt integrerat navigationssystem, som har förbättrats jämfört med föregående generation.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 335 900 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 68 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 5 375 kr
  • Restvärde: 120 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Säkerhet: EuroNCAP-testad 2014, 3/5 stjärnor (personbilsmodellen Evalia)
  • Motoralternativ: 109 hk/254 Nm. batteri: 40 kWh
  • Lastutrymme: 4,2 m3
  • Växellåda: Aut.
    C02-utsläpp: 0 g/km
  • Max lastvikt/dragvikt: 589/450 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD

Bra

.

  • Bra miljöval
  • Låg driftskostnad
  • Stark miljöprofil för företaget
  • Låg servicekostnad
  • Bra arbetsmiljö

Dåligt

.

  • Dyr i inköp
  • Ingen bil för dig som kör längre sträckor på motorväg och landsväg

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2019. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

Webb: www.nissan.se

 

12 Maj 2019 Tester Transportbilar