Rekordpublik och spännande premiärer på Transportbilsdagen - Transportbilsdagen

Rekordpublik och spännande premiärer på Transportbilsdagen

Undantaget ett lättare regnfall under eftermiddagen var det sannerligen inte mycket att anmärka på när årets upplaga av Transportbilsdagen och Powertool Pro Event gick av stapeln på Solvalla den 25 augusti – ett event som rådande konjunkturläge till trots lockade rekordmånga besökare, och bjöd på inte mindre än fyra Sverige-premiärer på bilfronten. Plus det vassaste inom verktyg, inredning och tillbehör.


Som vanligt gick bilarna varma på den 2 km långa banan, så till den grad att vissa modeller behövde ”vilas” kortare stunder. Både hos Ford och Exclusive Cars fick man ställa sig i kö för att få provköra vissa modeller, och flera utställare sålde bilar direkt på plats.

 

Årets upplaga av Transportbilsdagen lockade, trots halvdant väder och ett svårt konjunkturläge, en rekordpublik.


På Transportbilsdagen fanns bland annat Fords helt nya, maxade pickis F-150 Raptor utrustad med Twin-turbo 3,0-liters V6 EcoBoost-motor, fjädring, Fox-stötdämpare och det omtalade "Baja"-körläget – som många besökare (till banskötarnas fasa) passade på att testa i Solvallas doserade kurvor. Andra nyheter från Ford inkluderade Transit Custom, Transit Courier och eldrivna skåpbilen E-Transit.

 

Massor av nyheter från Ford. Och massor av provkörningar. ”Det har varit kö i princip hela dagen”, berättade Therese (bilden) från Ford. Utöver den hajpade premiären för monsterpickisen F-150 Raptor fanns även bilar som E-Transit Custom och E-Transit Courier på plats.


Hos Volkswagen kunde du bland annat provköra nya pickisen Amarok, som enligt uppgift ska vara tillgänglig från oktober. Andra VW-bilar som sågs frekvent ute på banan under eventet var eldrivna ID Buzz Cargo, som hyllats för sina intelligenta förarhjälpsystem, samt personbilsvarianten ID Buzz.

 

"Bilarna har snurrat konstant sedan 07.50 imorse" berättade Fredrik och Erik (bilden) från Volkswagen. Mest tryck har det varit på nya Amarok, men även elbilar som ID Buzz Cargo och [personbilsvarianten] ID Buzz har gått stenhårt".


Något av en snackis var också ”Världens första fyrhjulsdrivna elpickis” F-150, som visades upp av Exclusive Cars, ett verkligt monster med upp till 571 hästkrafter och en räckvidd på 510 km som även fått de mest konservativa amerikanarna att intressera sig för el.

 

Exclusive Cars hade med sig flera muskelpaket – som många besökare var sugna på att provköra. Inte minst nya F-150 Lightning EV.
Mats och Andreas (bilden) och det övriga teamet från RN Nordic hade med sig hela rangen av Renaults transportbilar på Transportbilsdagen, inklusive en maxad Racing Spirit-version av Trafic. En av de bilar som rullade mest på banan under dagen var annars, inte oväntat, nya Kangoo L2, som visades både som diesel- och som elbil.
En hel del eldrivet även hos Toyota Professional, som bland annat hade med sig Proace Electric och Proace City Electric på Transportbilsdagen. Den bil som rullade mest, enligt Henrik från Toyota (bilden), var annars Hilux-pickisen.
Vroom! Transportcenter hade med sig flera heta bilar. Bland annat gick Jeep Gladiator varm på banan under hela dagen.
RSA Sverige hade med sig ett gediget sortiment eldrivna bilar från sina varumärken Maxus och BYD, från storsäljare som Maxus e-Deliver till kompakta BYD eTP3. Med på Transportbilsdagen fanns även det ”nygamla” sydkoreanska märket Musso, som senast såldes i Sverige 2018. På bilden: Reza från RSA Sverige med nya, ruggade pickupen Musso Grand som kommer i oktober.
Fokus för Nordens största Mercedes-Benz-återförsäljare Veho Bil låg på eldrivet. På Transportbilsdagen kunde besökarna bland annat provköra modeller som eVito och skåpbilen eCitan, med räckvidder på 260 respektive 256 km. "Framför allt är det eCitan som gått mycket" menade Peter på Veho Bil (bilden). Många har sagt att den är väldigt robust och bekväm för sin storlek".
J Bil hade med sig elbilar från Opel, Peugeot och Citroën. "Eldrift är framtiden, menade Rolf från J Bil (bilden, tillsammans med kollegan Andrea). Förr eller senare är alla tvungna att ta steget. En personlig favorit är Opel Vivaro-e, en riktigt bra och prisvärd bil med tillräcklig räckvidd för de flesta".
Kranar? På Transportbilen? Jajamän. Arbetsbil visade nyfikna besökare att det är fullt möjligt.


För de besökare som var intresserade av inredning fanns riktigt fina lösningar från utställare som System Edström, Work System, Smartvan och Sortimo på plats.

Parallellt med Transportbilsdagen arrangerades också, för andra året i rad Powertool Pro Event där Sveriges vassaste tillverkare visade upp det verktyg och maskiner för proffsmarknaden. Här kunde besökarna klämma och känna på det senaste från utställare som Milwaukee, Dewalt, Knipex och Hultafors. Någon som passade på att testa Festools exoskelett ExoActive?

Ett längre reportage om Transportbilsdagen och Powertool Pro Event kan du läsa i det kommande numret av DMH, som kommer ut 21 september. 

28 Aug 2023 Nyheter