Specialbygget Isuzu D-Max AT35 - Transportbilsdagen

SPECIALBYGGET ISUZU D-MAX AT35

I SAMARBETE MED ISLÄNDSKA ARCTIC TRUCKS HAR ISUZU BYGGT EN BIL MED EXTRAORDINÄRA TERRÄNGEGENSKAPER. D-MAX AT35 ÄR EN PICKUP FÖR DIG SOM VILL KÖRA LÅNGT UT I SKOGEN UTAN ATT BEHÖVA BEKYMRA DIG I ONÖDAN.

Av Anders Myrdal


AT35 har byggts
i ett nära samarbete med Arctic Trucks. Islänningarna som har specialiserat sig på att anpassa fyrhjulsdrivna fordon. Specialbygget märks inte minst på en markfrigång på nära 30 centimeter och däck som ger mycket bra grepp i oländig terräng. Jämfört med en standard D-Max har AT35 utrustats med speciellt framtagna stötdämpare och fjädrar som ger 40 millimeter extra markfrigång. 


Byt däck för körning på is

Bilen jag testar är utrustad med BFGoodrich AT, 35 tum höga allterrängdäck i dimensionen 35x12,5 R17, mer känt som 315/70 R17. Däckens grova mönster och rejäla bredd ger mycket bra framkomlighet, främst på lösa underlag, men funkar även bra på asfalt och är godkända för vinterväglag. De är dock inget att rekommendera för körning på isiga underlag. Det märker jag direkt när den första isfläcken dyker upp. 

I stället för att suga fast i underlaget glider bilen utan kontroll. Ja, däcken är faktiskt rent ut sagt livsfarliga på isiga underlag. De var anledningen till att jag inte kunde testa bilen fullt ut på isiga grusvägar. 

 

"När jag kör upp på ett hygge långt in i skogen känns bilen följsam och trygg"


Följsam och trygg 

I stället testar jag bilen i andra typer av svår terräng utan is. När jag kör upp på ett hygge långt in i skogen känns bilen följsam och trygg. Samma känsla får jag på gropiga och kurviga grusvägar utan is. Bilen ligger tajt mot underlaget och ger en känsla av smidighet. För vinterväglag rekommenderar Isuzu Nokian Rootiva AT Plus. Däck som borde suttit på bilen när jag testade den. Nåväl, vad är AT35 mer utrustad med som inte vanliga D-Max har?

AT35 baseras på D-Max Double Cab i utrustningsnivå. Pickupen har all standardutrustning som en XRX har, och samma tekniska grundspecifikation, exempelvis maxlast. Som sig bör i en specialbyggd bil är utbudet med tillvalsutrustning väl tilltaget. Ljusrampen går inte av för hackor. När jag sätter på helljuset lyser hela skogen upp. 

 

 

Skärmen är mycket känslig för ljus, vilket gör det svårt att se den information du är ute efter.

Imponera med snorkel 

Bland mycket annat finns det olika typer av bågar, lastskydd, extraljus och arbetsbelysning. Bilen har även förstärkta underkörningsskydd för motorn, transmission och drivlina, winch, snorkel för insuget samt diffspärr även till framaxeln.

När Isuzu lanserade en ansiktslyft pickup förra året konstaterade vi att D-Max tagit några steg framåt både designmässigt och sett till de digitala förarstöden. När vi nu får tillfälle att köra värstingmodellen AT35 har en bra pickup blivit ännu bättre. Men smakar det så kostar det. En AT35 kostar nära 600 000 kronor plus moms.

Motor i klenaste laget

Lite smolk i glädjebägaren är att motorn på 164 hästar är i klenaste laget. Visst, man klarar sig rätt bra med denna motor och vridmomentet på 360 Newtonmeter. Men jag måste erkänna att jag inte hoppade högt över bilens acceleration vid omkörning på landsväg. Å andra sidan är det kanske en tröst att motorn är lite snällare mot miljön och ger lägre bränsleförbrukning än starkare motorer. Isuzu D-Max AT 33 och AT 35 lanserades i Sverige i slutet av januari 2022.

 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 599 900 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 120 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 9 644 kr
  • Restvärde: 200 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 9,2

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: En robust och gediget byggd japansk pickup med goda köregenskaper för dig som kör i oländig terräng  

  • Säkerhet: 5/5 stjärnor av EuroNCAP
  • Motoralternativ: 164 hk/ 360 Nm/ 1,9 l/ dubbelturbo
  • Lastutrymme: LxBxH: 2330 x 1590 x 465
  • Växellåda: Aut. 6-stegad/ Man.
  • C02-utsläpp i g/km: 241
  • Max lastvikt/dragvikt: 1100/ 3500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
    Webb: isuzusverige.se

Bra

.

➔ En terrängbil med hög markfrigång
➔ Mycket smidig i skogsterräng
➔ Specialbygge som sticker ut
➔ Hög säkerhet

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Motorn är i klenaste laget 
➔ Däcken som satt på testbilen är
inte anpassade för körning på
isiga underlag

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2022. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

23 Feb 2022 Tester Transportbilar