För andra året i rad sågs transportbilsentusiaster på Solvalla.

I slutet på augusti gick den andra upplagan av Transportbilsdagen av stapeln. Här fanns allt samlat under ett och samma tak där besökarna fick chansen att både känna och klämma på produkter samtidigt som det fanns ett helt smörgåsbord med över 50 transportbilsmodeller på plats som bara väntade på att få provköras.

Marknadens mest prisvärda pickup med dubbelhytt? SsangYong Musso fick se en hel del ”action” på banan.

Bland annat fanns uppstickaren i segmentet, SsangYong, på plats som överraskade positivt hos provkörarna. Årets Trans- portbilsdag bjöd på fler utställare, bredare utbud och dubbelt så lång provkörningsbana.

Det unika med Transportbilsdagen är formatet som ger en intressant inblick i vad både hantverkare och andra i behov av transportbilar tittar på.

Dels så får biltillverkarna en större förståelse när de får se vilka bilar som är ute och rullar på provbanan, men även besökarna fick tänka om när man plötsligt kunde jämförabilarna direkt mot varandra.

 

Världens mest sålda pickup Ford F-150 och Chevrolet Silverado på väg ut på testbanan.

Åkte man dit med en bestämd tanke om vad man var ute efter fick man nya tankar då konkurrenten visade sig passa ännu bättre! Direktjämförelsen är viktig.

 

En enkät med strax över 100 besökare svarade 80 procent att Transportbilsdagen har underlättat köp av kommande transportbil eller kringutrustning, och att 99 procent kan tänka sig att besöka eventet även nästa år. Den kvarvarande procenten svarade kanske.

 

 

Så nu är våra blickar riktade mot Transportbilsdagen 2019, med fokus på en ännu bättre dag, fler motoralternativ och större utbud av allt!

 

Hos Hedin Bil fanns Mercedes arbetshästar som X-class med V6-motor och permanent fyrhjulsdrift (vänster) samt skåpbilen Sprinter med det helt nya operativsystemet MBUX (överst till höger). (nederst till höger) Volkswagen bjöd på ett smörgåsbord med bilar, bl.a nya Transporter.

 

Toyotas första Hilux-modell lanserades redan 1968. Den senaste generationen har bland annat en ny hjulupphängning som enligt uppgift ska bjuda på ”åkkomforten hos en SUV i premiumklassen”.

 

Ford var såklart på plats, med modeller som uppdaterade Ford Transit Connect (vänster), Ford F-150 (överst till höger) och Ford Transit Custom (nederst till höger).

 

Fordonsmäklarna var med för andra året, med konkurrenskraftiga mässpriser på bland annat Dodge RAM (vänster) och nya ISUZU D-Max (höger).

 

Mårten Comstedt, Mårten Målare

 

MÅRTEN COMSTEDT, MÅRTEN MÅLARE

Hur fick du reda på eventet?
Alla skyltar som sitter uppe!

Vad tyckte du om bilen?
(Nissan NAVARA). Den var lite hård i fjädringen, även lite dyrare än vad jag hade tänkt.

Vad kollar du efter när ska köpa en transportbil?
Just nu är det en kompromiss av fyra säten och lastutrymme. Pickupen har lite sämre lastutrymme. Jag har en skåpbil nu men de blir så stora om man har dubbelhytt. Det ska gå att parkera i stan, man ska kunna åka fler i bilen och så ska man kunna lasta. Då är pickupen någonstans mittemellan.

 

Alf Grönlund, Alf G Byggare AB

 

Alf Grönlund, på Alf G Byg-gare AB, passade på att testa ett antal bilar, bland annat Volkswagen Transporter och Toyota Hiace. Båda kändes intressanta men det var något speciellt med Toyota.
– Toyota var faktiskt positivt överraskande, säger Alf. Den var tyst, bekväm, hade bra motor, bra drag, allt. Den var klart jämförbar med ”folkan” tycker jag. Jag ska prova Ford också, den ska få en chans. ”Folkan” är ett säkert kort, jag är inne på min andra själv. Där är jag lite smittad för jag tycker om dem. Jag har ingen favorit ännu. Man får prova med öppet sinne!

 

 

 

 

 

Fälgspecialisten OCL Brorssons hade med sig nyheter inför vintern från bland annat AEZ och DOTZ.

 

Skräddarsy både bil och inredning på plats? Full möjligt på Transportbilsdagen.

 

”Work wear street” på Transportbilsdagen med utställare som DePalma (vänster) och L.Brador (överst till vänster).

 

Ny extraljusramp till pickisen? Självklart fanns en uppsjö av tillbehör att klämma på under Transportbilsdagen.

 

Mikael Pettersson, elektriker på Mp Elektriska i Stockholm AB

 

MIKAEL PETTERSSON elektriker på MP ELEKTRIS- KA i Stockholm AB

Vad har du provkört idag?
Jag har provkört Mercedes-Benz Vito, Volkswagen Transporter och Peugeot Expert.

Vad letar du efter i en transportbil?
Komfort och smarta lösningar för att kunna lasta. Samtidigt ska den vara bekväm. Automatlåda ska det också vara.

Vad är omdömet om bilarna än så länge?
Jag gillar Volkswagen Transport, sen gillar jag Vito också, kanske mest. Men Peugeot gillar jag för att man får ganska mycket i paketet från grund.

 

 

 

 

Hafeezullah Shivzad mekaniker, Sheen AB

 

 

HAFEEZULLAH SHIVZAD mekaniker på SHEEN AB

Hur fick du reda på eventet?
Jag fick en inbjudan och kom hit med min bror.

Du har precis provkört Dodge RAM, vad tyckte du om den?
Jag vill ha en stor bil. Den är amerikansk, och amerikaner gillar ju stora bilar! Jag har haft många bilar, men när du kör den här så känns det speciellt. Jag har kört fem bilar idag och denna är min favorit.

 

 

 

 

Rätt transportbil, rätt attityd! Renault Alaskan visar musklerna på testbanan.

 

”The Big Three” från importören Exclusive Cars på testbanan – Dodge RAM 1500 (vänster), Chevrolet Silverado (överst till höger) och Ford F-150 (nederst till höger).

 

En korv eller två är aldrig fel, kanske till och med tre…eller fyra! Korvbuffén var omåttligt populär.

 

Simon Lumsén, Volkswagen

Vi tog en kort pratstund med Simon Lumsén. Han jobbar på försäljningsavdelningen på Volkswagen. Gissa var vi hittade honom? Sittandes i nya Mercedes-Benz X-Klass!

 

– Det är bra att testa konkurrenternas bilar! utbrister Simon. Jag tycker den är en bra konkurrent till vår [Amarok]. Båda två har områden där man är stark eller svag. Av de andra som är här så skulle jag säga att de två är mest lika. Jag tror det finns kunder för båda. Simon poängterar skillnaden mellan personbilskunden och transportbilskunden. Han menar att den senare behöver en bil som är funktionell och utformad för att stå upp emot påfrestningarna som en transportbil utsätts för.

 

– Den ska vara lite mer överdimensionerad än per- sonbilen, fortsätter Simon. Den ska slitas hårdare. Titta på gångjärnen på Crafter, det är inte gångjärn som du har i en personbil. Sen handlar det om tilläggstjänsterna. Det märker jag hos transport- bilskunderna, att de kanske väljer Volkswagen i vissa lägen just för att man har en helhet. Att man kan få ser- viceavtal, och då ingår även underhåll.

 

 

Fiat visade bland annat upp flakbilar i mellansegmentet som Fiat Fullback (vänster) och Fiat Talento (höger) med klassens lägsta flakhöjd och över ett ton lastvikt.

 

Diesel och eldrift. Senaste generationen av Nissans storsäljande pickup Navara (vänster) och den renodlade elbilen Nissan e-nv200 (höger).

 

En av de populäraste modellerna på banan var Opel Vivaro hos Björkmans Bil, transportbilen som lastar upp till 1,2 ton – och tre EU-pallar utan krångel.

 

Tack till både utställare och besökare för i år, nu börjar nedräkningen till nästa omgång –  Transportbilsdagen 2019!